
Gesprek over uitdagingen van sector en bedrijf
Koningin Mathilde ging eerst met de familie en met Boerenbond-voorzitter Lode Ceyssens in gesprek over de uitdagingen voor de boerderij op het vlak van duurzaamheid, de communicatie met de consumenten en landbouweducatie. Daarna volgde er een rondleiding in het bedrijf door Bo en haar broers Jolan en David, en hun ouders Marc en Reinhilde. De koningin was bijzonder geïnteresseerd in de melkrobot en in de techniek van het kaas maken.
“De koningin wil landbouwbedrijven steunen waar vrouwen mee aan het roer staan. Het is een hele eer dat ze voor ‘t Leenhof gekozen heeft. Het bezoek zorgde voor wat gezonde stress, maar alles is vlot verlopen. We hadden nooit durven dromen dat we met de koningin zouden kunnen praten over de uitdagingen van de sector en van ons bedrijf. Haar interesse en bezorgdheid zijn voor ons een hart onder de riem”, stelt Bo.
“De koningin onderstreept met dit bezoek nogmaals hoe belangrijk het is om onze land- en tuinbouw op een positieve manier onder de aandacht te brengen omdat het onze land- en tuinbouwers zijn die zorgen voor ons voedsel”, besluit Boerenbond-voorzitter Lode Ceyssens.
Hart onder de riem
Het bedrijf van de familie De Maesschalck zet in op duurzaam voedsel en transport, doet aan korte keten met een eigen kaasmakerij en hoevewinkel op het erf en zet de boerderij open voor bezoekers. De familie heeft 60 melkkoeien en 200 geiten. Het grootste deel van het veevoer (maïs en gras) komt van de 40 ha die ze bewerken. De koeien worden met de robot gemolken, de geiten in een klassieke melkstal. Zowel de geiten als de koeien hadden vorig jaar problemen door blauwtong, maar bij de geiten was de impact van het virus misschien iets groter.
Toen Marc 33 jaar geleden als 18-jarige het bedrijf overnam, waren er enkel melkkoeien en akkerbouw. “Ik wou meer koeien melken, maar botste daarvoor op de invoering van het melkquotum. Geiten vielen niet onder die beperking en zo zijn we dan eerst kleinschalig met enkele geiten gestart”, vertelt hij.
Vlamingen verkiezen zachtere smaken
Omdat er zich niet onmiddellijk een afnemer aandiende voor de geitenmelk, begonnen Marc en Reinhilde zelf de geitenmelk te verwerken tot kaas. Marc leerde de stiel van het geiten melken en het kaas maken in Frankrijk. Wel paste hij de recepten aan, want de Vlaming houdt eerder van de zachte geitenmelksmaak dan van de sterke smaak die de Fransen verkiezen.
André De Maesschalk, de vader van Marc, komt nog regelmatig op de boerderij en in de kaasmakerij. “Toen Marc met geiten begon, keek men daar- van op. Een geit beschouwden sommigen toen als de ‘koe van de arme mensen’. Maar als ik zie wat voor een mooi bedrijf dit vandaag geworden is, mede dankzij de geiten, dan ben ik fier op wat onze familie bereikt heeft”, zegt grootvader André.
Boerderijbatterij op komst
Vandaag leiden Bo, Jolan en David als vierde generatie ‘t Leenhof en helpen hun ouders nog mee. De derde broer van Bo zit niet mee in het bedrijf. In 2023 bouwden ze een nieuwe hoevewinkel en de nieuwe kaasmakerij. Het plaatsen van een boerderijbatterij is de volgende investering op het programma. Zonnepanelen liggen er al.
Rauwmelkse kaas
Alle geitenmelk, zowat 220.000 l per jaar, wordt in de eigen kaasmakerij verwerkt tot rauwmelkse kaas. Een klein deel van de koeienmelk wordt verwerkt tot ijs en desserts, maar het grootste deel wordt opgehaald door de melkerij. De geitenkaas van ‘t Leenhof (crottins en smeerkaas) wordt aangeboden in de eigen hoevewinkel, in de retail (Delhaize) en via enkele groothandels in verschillende speciaalzaken.