Startpagina Auto

De Nissan X-Trail voelt zich overal thuis

Na 21 jaar en 3 generaties wordt de Nissan X-Trail zowel in de stad als op het platteland gewaardeerd. Met de vierde generatie van dit model wil Nissan het beste van de vorige generaties samenbrengen.

Leestijd : 4 min

Als je nu aan ons zou vragen welke X-Trail de allerbeste is, dan zouden wij kiezen voor de eerste 2 generaties. De reden is niet ver te zoeken. Dat is hun klassieke vierwielaandrijving waarmee je pas echt uit de voeten kan voor je bedrijf. Op dat punt komt Nissan nu met iets heel modern.

Maar voor we daar dieper op ingaan, bekijken we de nieuwe X-Trail eerst eens aan de buitenkant. Het uiterlijk van de X-Trail sluit aan op dat van de eerste generaties, in die zin dat het niet gewoon een XL-versie is van de Qashqai. Deze nieuwe X-Trail kreeg een eigen look, met meer standing en allure dan de Qashqai. In profiel gezien heeft de achterkant meer verticale lijnen dan de vorige X-Trail. Zo hebben de ontwerpers duidelijk willen maken dat er aan de binnenkant genoeg ruimte is voor het hele gezin en voor de bagage. De buitenafwerking geeft dit voertuig een mooi profiel dat vertrouwen uitstraalt. Als je in deze auto achter het stuur zit, moet je van geen enkel terrein schrik hebben. Maar daarover later meer.

Aangenaam interieur

In het voertuig merk je meteen dat de boodschap die de ontwerpers aan de buitenkant meegeven, juist is. De nieuwe X-Trail biedt veel ruimte, zowel vooraan als achteraan. Helemaal achteraan is er net iets minder ruimte. De achterbank kan 20 cm verschuiven. Je kiest dan zelf voor ofwel een grotere kofferruimte of voor meer beenruimte voor de passagiers op de derde rij.

Omdat constructeurs daar zelden over communiceren, halen we hier toch even aan dat Nissan zelf aangeeft dat de zetels van de derde rij niet bedoeld zijn voor personen groter dan 1,60 m. Bedankt voor de eerlijkheid.

Op de voorste rij zit je exact zoals in een Qashqai. De centrale console en de boordplank zijn evenwel de enige fysieke overeenkomsten tussen de 2 modellen. Er valt voorts weinig af te dingen op het interieur. De ontwerpers van Nissan leverden hier prima werk af. Het is mooi en ergonomisch. In dit interieur staat nog niet alles op een schermpje. De lijst van de rijhulpmogelijkheden gaat een beetje verder dan wat essentieel is. En hoe hoger je gaat in afwerkingsniveau, hoe meer je terechtkomt in de wereld van de spitstechnologie, met een aanraakscherm van 12,3’’, een digitaal dashboard en alle assistentietoepassingen die je maar kan bedenken.

Motoren

De Nissan X-Trail is beschikbaar in 3 motorvarianten. De eerste is een 1.5 benzine met 163 pk, met een microhybride van 12 V en een automatische versnellingsbak. Dan is er de e-Power-versie. Dat is een beetje een speciale hybride, want dezelfde 1,5-motor is niet rechtstreeks verbonden met de wielen. Hij dient als stroomleverancier voor een kleine batterij van 2.1 kWh, die op zijn beurt de elektrische motor voedt. Deze versie biedt 204 pk. Dan is er nog de e-Power e-Force 4WD, die bovenop dat alles op de achterbrug nog een tweede elektrische motor heeft. Alles samen biedt deze versie 213 pk en een koppel van 500 Nm. Welke versie heb je dan nodig? Dat hangt ervan af. De basisversie kan tot 2.000 kg trekken, maar heeft geen vierwielaandrijving, terwijl het sleepgewicht bij de e-Power e-Force 4WD slechts 1.800 kg bedraagt. Het is wel deze laatste die we getest hebben.

Het eerste wat we moeten vertellen over de X-Trail e-Power e-Force 4WD van Nissan is dat deze ons verbluft heeft met de kwaliteit van het chassis. En dat geldt waarschijnlijk bij uitbreiding voor elke X-Trail. Op een gevarieerd traject (berg met haarspeldbochten, wegen met een slecht wegdek, nat en glibberig wegdek in het bos…) voelt hij zich overal als een vis in het water. De wegligging is goed, hij stuurt precies en in alle omstandigheden biedt bij een opmerkelijk comfort aan de inzittenden.

De kofferruimte is goed voor 575 l, of 1.396 l als je de derde zetelrij niet gebruikt.
De kofferruimte is goed voor 575 l, of 1.396 l als je de derde zetelrij niet gebruikt. - Foto: Nissan.

De motor presteert uitstekend zolang je geen echt sportieve prestaties verwacht. Dan laat de motor merken dat hij daar niet voor gemaakt is. En daaruit volgt dan de besluitende vraag waarvoor deze X-Trail dan wel gemaakt is. Hij is heel aangenaam in het gebruik, maar zijn afwijkende concept maakt hem zeker niet zuiniger (integendeel) dan een klassieke hybride waarvan de motor ook de 4 wielen aandrijft, zoals bijvoorbeeld bij een Toyota Rav4. Waar zit dan het voordeel? Dat is ons nog niet duidelijk …

Handig bij offroad rijden

Wat wel duidelijk is, is dat de X-Trail goed presteert als je offroad gaat. Dan is het belangrijk om snel veel koppel te maken en om elk wiel perfect onder controle te hebben. De elektrische motor doet dan zijn werk uitstekend. We reden met deze X-Trail op een parcours met hindernissen die je overal op het platteland kan tegenkomen: brugovergangen, korte, steile hellingen, momenten dat één kant van het voertuig de grond niet meer raakt… Het systeem reageert telkens zoals het zou moeten. Deze X-Trail is dan wel geen Jeep Wrangler, je zal er niet snel mee vast komen te zitten.

De nieuwe generatie van de Nissan X-Trail kost in de basisversie 35.785 euro zonder btw. Reken op minstens 41.818 euro zonder btw voor een 4x4-versie.

Stéphane Lémeret

Lees ook in Auto

Japanse Honda CR-V toont nieuwe ambities

Auto Voor zijn zesde generatie haalt de Honda CR-V alles uit de kast om te verleiden met zijn opmerkelijke styling, hybride aandrijflijn en unieke plug-in hybride aanbod. Is de Japanse SUV eindelijk volwassen geworden?
Meer artikelen bekijken