Startpagina Auto

Nieuwe Kia Sportage gereden

Bij Kia wordt het design al zo’n 10 jaar goed verzorgd, maar met de nieuwe Sportage hebben ze echt vakmanschap verricht! Is het enkel verpakking zonder inhoud? Neen, integendeel!

Leestijd : 4 min

Voor de vijfde generatie wijzigde de Kia Sportage radicaal van look en terzelfder tijd van houding. Tot op heden volgde hij op zijn manier de SUV-code. Ondanks eerdere dynamische kenmerken, zat hij toch in het 4x4-segment. Vandaag heeft de wereld duidelijk het verschil begrepen tussen off-road terreinwerk en SUV. Het werd tijd voor Kia om ook dit onderscheid te kennen. Ondertussen kreeg de nieuwe Sportage een uiterlijk mee dat meer in de stad dan op het veld past. Maar wacht…

Verzorgde verschijning

Alvorens naar zijn werkelijke competenties te kijken, praten we eerst over zijn interieur en uitrusting. Esthetisch gezien is het interieur minder speciaal dan het koetswerk. Toch hebben beide een futuristische uitstraling, dit zeker bij uitvoeringen die 2 12” schermen hebben. Eén hiervan staat voor de bestuurder in het configureerbare dashboard, het andere scherm staat in het midden en fungeert als infotainmentsysteem. Dit laatste is voor ons één van de meest overtuigende op de huidige markt, omdat het makkelijk en snel te begrijpen is én zeer compleet. Het bevat enkele amusante mogelijkheden, die weinig noodzakelijk zijn, maar wel leuk. Zo kan het hifisysteem afhankelijk van uw humeur ander achtergrondgeluiden afspelen: het geluid van knisperende houtblokken, bosgeluiden of nog regen. Misschien is het een truc om gestresseerde stedelingen te doen ontspannen, maar kom…

Sommige uitvoeringen hebben 2 aanraakschermen in het  dashboard.
Sommige uitvoeringen hebben 2 aanraakschermen in het dashboard. - Foto: SL

De Sportage biedt enkele nieuwigheden voor dit segment zoals aanpasbare ledlichtbundels, zodat tegenliggers op de weg niet verblind worden, of nog een parkeerfunctie zonder dat er iemand aan boord is. Allemaal functies die uit het topsegment van een Duitse autobouwer lijken te komen, maar toch van de hand van Kia zijn.

Op het vlak van kwaliteit is er veel kunststof gebruikt in het interieur. Het presenteert goed, maar lijkt hol als we erop tikken. Gelukkig is de montage onberispelijk uitgevoerd. De nieuwe Sportage is slechts 3 cm langer dan het vorige model. Nochtans gaat het interieur er gevoelig op vooruit. Er kunnen makkelijk 5 mensen van 1,90 m aan boord plaats nemen en de koffer heeft een variabel volume van 526 tot 591 l.

Meerdere keuzes

Er zijn verschillende uitvoeringskeuzes, Kia heeft niets over het hoofd gezien. Er is de beschikking over een benzinemotor van 150 pk of een dieselmotor van 130 pk. Beide zijn beschikbaar met een micro-hybridisatie van 48 Volt, die 30 pk extra vermogen genereert. Hiernaast is er een klassieke hybride van 230 pk en een herlaadbare hybride van 265 pk (deze biedt bij het elektrisch rijden een autonomie van 50 km).

Opgelet, vierwielaandrijving is enkel beschikbaar bij de benzinehybride versie en met een automatische versnellingsbak (klassieke 6-traps of 7-traps met dubbele koppeling afhankelijk van de versie). Dit kan je keuze bepalen, maar vergeet ook de trekcapaciteit niet. Deze bedraagt 1.650 kg voor alle versies, behalve voor de 130 pk diesel microhybride. Deze laatste mag in totaal 1.950 kg trekken. Spijtig genoeg bestaat dit model dan weer niet in 4x4-uitvoering.

Een handige koffer behoort tot de mogelijkheden.
Een handige koffer behoort tot de mogelijkheden. - Foto: SL

Comfort

We konden om gedurende een week met de microhybride benzineversie rijden. De balans die we opmaken is vis noch vlees. Enerzijds hebben we de veiligheidsvoorzieningen enorm weten te appreciëren. Het is een degelijk voertuig met een heel Germaans gedrag, een streling voor het oog voor vele automobilisten. Wie echter een sensationele rijervaring zoekt, blijft op zijn honger zitten. De Sportage gedraagt zich op dit vlak nogal neutraal en draagt weinig bij, niet naar dynamiek toe, noch naar uitstraling. De wagen heeft moeite om een zacht rijgedrag te tonen. Dat is naar onze mening zijn grootste gebrek: een vrij stugge vering, zeker voor een familievoertuig zonder sportieve ambities. Op slecht onderhouden veldwegen krijgen je ruggenwervels het nogal te verduren.

Eindigen we bij de motor, dan blijkt de 1.6 benzine een goede krachtbron, genereus omwille van zijn vermogen, zeker als hier nog eens 30 extra elektrische pk’s bijkomen. Is de microhybridisatie een pluspunt? Dat is moeilijk te zeggen. Ons gemiddeld verbruik gedurende een week, in ongunstige omstandigheden bedroeg 7,5 l/100 km. Eerlijk, maar we zijn er niet van overtuigd dat een volledige benzineversie een hoger verbruik zou laten zien.

Onze conclusie: aanzie de nieuwe Kia Sportage niet als een echt werkpaard. Dit neemt niet weg dat hij perfect bijvoorbeeld de rol van tweede wagen binnen het gezin kan opnemen. Hij kan hier zijn diensten bewijzen. Vanafprijs: 27.595 euro ex. btw.

Enkele cijfers

Kia Sportage 1.6 T-GDI Mild Hybrid 4WD

Motor (cm3): 4 cil., turbo benzine, hybride 48V, 1.598 cc

Vermogen (pk): 150+30

Koppel (Nm): 250+15

Transmissie: vierwielaandrijving

Versnellingsbak: 7-traps automaat, dubbele koppeling

L/b/h (mm): 4.515/1.865/1.645

Leeggewicht (kg): 1.573

Maximaal trekvermogen (kg): 1.650

Nuttig laadvermogen (kg): 630

Koffer (l): 562 - 1.751

0 tot 100 km/u (sec.): 9,7

Maximale snelheid (km/u): 189

Gemengd verbruik (l/100 km): 6,8

CO2 (g/km): 154

Prijs (ex. BTW): 34.206

Stéphane Lémeret

Lees ook in Auto

Meer artikelen bekijken