Startpagina Actueel

Carrefour Belgium: “We willen de belangrijkste schakels in de agrovoedingsketen meer verbinden”

Carrefour Belgium is sinds 2002 te gast op de beurs van Libramont. Het is een opvallende verschijning, naast de vele typische landbouwstanden die de beurs rijk is, maar toch ook weer niet na 20 jaar. Landbouwleven was nieuwsgierig naar de reden van hun aanwezigheid.

Leestijd : 6 min

H et idee om op zo’n grote landbouwbeurs als Libramont te staan, kwam van de directeur van de beurs, Natacha Peyrat, een landbouwkundige, en van Pascal Léglise, een dierenarts met nauwe banden met de landbouwwereld. Die laatste is kwaliteitsmanager en verantwoordelijk voor duurzaamheid bij Carrefour België. Beiden beslisten om samen te komen om de 2 belangrijkste schakels in de agrovoedingsketen nog meer met elkaar te verbinden.

Het was ook toen dat uitdrukkingen zoals ‘van riek tot vork’ ontstonden. “Daarnaast ontstond door op zo’n beurs te staan nog veel meer: er ontstond een menselijke relatie tussen beide partijen. Die leerden van elkaar, en er ontstonden maatschappelijke debatten en zeer concrete verwezenlijkingen. Erna herhaalden we dit ook op Agriflanders, dat om de 2 jaar plaatsvindt in Flanders Expo in Gent. En ook dit was voor Carrefour een succes”, vertelt Pascal Léglise.

 

In dialoog met de landbouwsector

Bij Carrefour geven ze aan dat ze steeds willen luisteren naar de landbouwsector. Zo geven ze aan dat ze de bedrijfs- en verkoopplannen graag voorleggen aan de landbouwsector. Daarnaast wordt alle moeite gedaan om de waarde van de landbouwproducten uit te leggen. “We willen in dialoog blijven met de landbouwwereld, omdat dit deel uitmaakt van het DNA van de Carrefour-groep”, aldus CEO Geoffroy Gersdorff. Het prijsbeleid gebeurt volgens Carrefour op basis van een bepaald kwaliteitsniveau. “Bij Carrefour zorgen we ervoor dat de kwaliteit-/prijsverhouding voor de landbouwer constant blijft, omdat we geloven dat dit fundamenteel is voor een duurzaam partnerschap. Natuurlijk zullen we in uitzonderlijke omstandigheden onze positie indien nodig herzien.”

Bij Carrefour geven ze aan dat ze steeds willen luisteren naar de landbouwsector.
Bij Carrefour geven ze aan dat ze steeds willen luisteren naar de landbouwsector. - Foto: Carrefour Belgium

Op Libramont heeft Carrefour een stand die gelinkt is aan het thema van de beurs. “We presenteren onze verwezenlijkingen in de landbouwwereld, zoals de Kwaliteitsketen Carrefour, biologische producten, lokale producenten, en last but not least, het merk Carrefour. Dat werd verkozen tot 'merk van het jaar' en bevat al onze Belgische landbouwproducten,” zegt Gersdorff. “We presenteren systematisch actuele thema's met een meer specifieke focus, bijvoorbeeld de relatie landbouwer-kleinhandelaar, meer technische onderwerpen zoals gezondheid, traceerbaarheid, prijzen, innovatie, digitale handel, korte distributiekanalen, dierenwelzijn, het milieu, het klimaat, en ... agro-ecologie in een duurzaamheidsconcept dat in 2022 werd gelanceerd.”

Carrefour neemt bovendien deel aan de debatten op de beurs. Regelmatig organiseert Carrefour er zelf ook een.

 

Puur Belgisch

Carrefour heeft altijd Belgische producten verkocht en doet dat nog altijd zoveel mogelijk om tegemoet te komen aan de verwachtingen van de klanten en om de lokale economie te steunen. “Zo willen we ook de impact op het milieu verminderen en kwaliteitsproducten garanderen”, aldus Léglise. Transparantie is bij deze enorm belangrijk. Carrefour weet van elk product waar het vandaan komt, en schenkt belang aan degelijke knowhow.

Léglise kan dan ook tal van voorbeelden geven van typisch Belgische Carrefour-producten in de winkels. Zo is sinds 1 januari 2019 100% van de Carrefour-eieren Belgisch. “Zo kan Carrefour het welzijn van de kippen en de naleving van de voedingsnormen garanderen, zodat de kippen elke ochtend eieren van goede kwaliteit leggen.” Ook alle melk van Carrefour is Belgisch. “We weten zo dat alle melk geproduceerd is met respect voor de dieren en het milieu.” Ten slotte is 95% van het vlees van Belgische oorsprong. “Meer dan 75% van de voedingsindustrie bevindt zich in Vlaanderen en we hebben al deze producten in onze rekken. We hebben eveneens een sterke relatie met Fairebel en verkopen al hun producten.”

 

Lokaal is belangrijk

Het concept van korte keten en lokale producenten ‘in uw buurt’ werd 10 jaar geleden gecreëerd, met als doel om de producten van lokale producenten op de markt te brengen. Die producenten bevinden zich in een straal van ongeveer 40 km van de winkels. Het concept houdt in dat de producten rechtstreeks aan de winkel worden verkocht, zonder te onderhandelen met een koper of zonder via logistiek of via de aankoopcentrale te gaan. Carrefour begon met de diensten van een tiental lokale producenten. Vandaag zijn meer dan 900 producenten hierbij betrokken.

En dit werkt goed, meestal komt Carrefour aan de nodige volumes. “Pas als er echt niet genoeg volume te vinden is in België, moeten we over de grenzen kijken”, aldus Léglise.

Carrefour bracht ook concepten van Frankrijk naar België. Initiatieven die Carrefour in de praktijk heeft gebracht, zijn de samenwerking met Too good to go en het crowdfundingplatform MiiMOSA (participatieve financiering gewijd aan de landbouw- en voedseltransitie). De Carrefour Foundation steunt initiatieven die voedselsolidariteit stimuleren. De Stichting steunt al 3 jaar projecten die regeneratieve landbouw in België aanmoedigen, zoals Farming for Climate, Regenacterre, Farm For Good en het Agro Ecology House. Deze zijn ook allemaal aanwezig of vertegenwoordigd op de beurs van Libramont.

 

Landbouwer en burger verbinden

Carrefour heeft de ambitie om de kloof tussen landbouwer en burger te verkleinen, door hen te informeren over het concept van korte keten en lokaal voedsel. “We informeren onze klanten door flyers in de rekken te leggen waarop, waar mogelijk, de boerderij staat vermeld.”

Verder nodigt Carrefour producenten uit om evenementen in de winkel te organiseren. De producenten worden ook vermeld in de communicatiemedia, zoals de website en de app. “We tonen zo veel mogelijk onze toeleveringsketens. Tot slot garanderen we altijd de herkomst van de producten die we verkopen. We hebben ook een blockchaintechnologie ontwikkeld en getest, waarmee klanten voor enkele producten via een QR-code direct toegang hebben tot informatie over de producent.”

 

“We willen in dialoog blijven met de landbouwwereld, omdat dit deel uitmaakt van het DNA van de Carrefour-groep”, aldus CEO Geoffroy Gersdorff.
“We willen in dialoog blijven met de landbouwwereld, omdat dit deel uitmaakt van het DNA van de Carrefour-groep”, aldus CEO Geoffroy Gersdorff. - Foto: Carrefour Belgium

Zowel conventioneel als bio

Voor het merk Carrefour wordt al jaren gestreefd naar producten zonder ggo’s of antibiotica, en met zo min mogelijk verpakkingsmateriaal. Ook suiker of zout wordt zo weinig mogelijk gebruikt. Desalniettemin vertelt Léglise dat zowel conventionele landbouw als biologische producten hun plaats hebben in de rekken van Carrefour. Hij geeft wel aan dat Carrefour-groep wil evolueren in de richting van de voedseltransitie. “Conventionele landbouw wordt daarom verrijkt met agro-ecologische praktijken. We willen praktijken stimuleren die meer rekening houden met het milieu en de biodiversiteit, en waarin agro-ecologie en korte keten mee worden genomen. Daarnaast willen we pesticiden en koolstofemissies verminderen en ijveren voor een goede humane gezondheid door middel van kwaliteitsvoeding. Deze overgang gebeurt stap voor stap, zonder abrupte veranderingen en in volledige samenwerking met de betrokken landbouwgemeenschap en met respect voor de economische realiteit. We willen onze ambitie ook communiceren naar onze klanten.”

Carrefour wil ook dat mensen gezonder en milieuvriendelijker eten. “We hebben het merk Carrefour Bio ontwikkeld. Met meer dan 1.000 producten en gepositioneerd als het goedkoopste biologische merk van het land, maakt het biologische voeding toegankelijk voor zoveel mogelijk mensen, met respect voor de producenten”, aldus Léglise.

 

Elke streek zijn eigen accent

In het kader van de ontwikkeling en marketing van de Kwaliteitsketen Carrefour heeft Carrefour contact met producenten uit Vlaanderen en Wallonië. Om aan de noden van de keten te voldoen neemt Carrefour deel aan ‘Ketenoverleg’-bijeenkomsten via Comeos, in samenwerking met de landbouw- en voedingsnijverheid. “Het is goed dat we in Libramont landbouwers van over heel België ontmoeten. In onze aanpak maken we geen verschil tussen Vlaanderen of Wallonië, beide regio’s zijn trouwens complementair. We stemmen onze aanpak wel af op het type landbouw en op de grootte van de bedrijven”, klinkt het.

Binnen de groep Carrefour kan elk land zijn eigen accenten leggen. Binnen België past Carrefour het aanbod aan in lijn met wat de klanten vragen, en dat kan van winkel tot winkel verschillen. “Dat is een van onze sterktes, we hebben een gemeenschappelijk aanbod in onze winkels, en onze uitbaters kunnen dit aanvullen met voeding en producten die ze in hun gemeente of regio het best verkopen.”

“Zo willen we ook de impact op het milieu verminderen en kwaliteitsproducten garanderen”, aldus Pascal Léglise.
“Zo willen we ook de impact op het milieu verminderen en kwaliteitsproducten garanderen”, aldus Pascal Léglise. - Foto: Carrefour Belgium

Werken aan klimaatdoelstellingen

Léglise geeft aan dat consumenten verwachten dat bedrijven het voortouw nemen in de overgang naar duurzame ontwikkeling en dat ze hun producten en diensten aanbieden die hun keuzes vergemakkelijken. “Carrefour doet dit met een MVO-strategie (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) waarin het klimaat een van de pijlers is.”

Carrefour werkt aan het energiegebruik, de mobiliteit en de voedselverspilling. “Sinds 2009 berekenen we onze CO2-voetafdruk als onderdeel van onze strategie voor duurzame ontwikkeling. We proberen voortdurend de kwaliteit van onze CO2-voetafdruk te verbeteren en voeren onze klimaatacties op. Carrefour heeft zich ook aangesloten bij de Belgian Alliance for Climate Action, een nationaal initiatief dat de privésector en academische instellingen uitnodigt om het voortouw te nemen op het vlak van klimaatactie.”

Pascal Léglise besluit: "Carrefour moedigt landbouwpraktijken aan die gericht zijn op bodembescherming door initiatieven op dit gebied te ondersteunen. De bodem is namelijk een zeer effectieve koolstofreserve in het klimaatvraagstuk.”

Marlies Vleugels

Lees ook in Actueel

Fedagrim reageert op opiniestuk BBL luchtwassers

Uw stem Machine- en stallenbouwerfederatie Fedagrim zegt dat er een aantal onjuistheden staan in het opiniestuk van milieuvereniging Bond Beter Leefmilieu over ammoniakreducerende maatregelen. “AEA-technieken zijn een tool in de gereedschapskist van landbouwers, essentieel om hun circulariteit te bevorderen en de afhankelijkheid van externe inputs te verminderen.”
Meer artikelen bekijken