Startpagina Pluimvee

Animal Rights neemt vleeskuikentransport op de korrel

Een medewerker van dierenrechtenorganisatie Animal Rights filmde undercover bij het grootste pluimvee-servicebedrijf van België, PLV in Nijlen. De vleeskuikens worden bij de kippenbedrijven hardhandig gevangen en in containers gegooid voor transport naar de slachthuizen. Vlaams minister van Dierenwelzijn Ben Weyts (N-VA) wil onderzoeken of de afspraken in het actieplan voor de sector zijn geschonden.

Leestijd : 3 min

Een medewerker van Animal Rights werkte undercover in een vangploeg op een tiental verschillende kippenbedrijven in Vlaanderen en Wallonië, waar de medewerker met een verborgen camera filmde hoe de vleeskuikens een eerder ruwe behandeling ondergingen. Leden van de vangploeg grepen en gooiden hen hardhandig in de containers. Enkelen schopten de dieren uit de weg.

Vlaams minister van Dierenwelzijn Ben Weyts (N-VA) zal onderzoeken of de afspraken in het actieplan voor de sector zijn nagekomen. “Het is gevaarlijk om te oordelen op basis van een collage van beelden die ook in Wallonië zijn gemaakt. We willen graag weten om wie, wat of waar het gaat”, aldus Weyts. “Los daarvan hebben we met de sector aan tafel gezeten eind vorig jaar en een actieplan opgelegd met extra voorwaarden op vlak van dierenwelzijn. Voor ons is het dus wel zinvol om te weten wie, wat, waar en hoe, zodat we kunnen nagaan of men zich aan de afspraken heeft gehouden.”

Onderzoek samen met Vepek

Animal Rights haalt onderzoek van ILVO (Instituut voor Landbouw- en Visserij Onderzoek) en Universiteit Gent aan. Daarin staat dat jaarlijks 5,6 miljoen kippen vleugelbreuken oplopen ten gevolge van de ruwe behandeling bij het vangen en laden. Bovendien staan de dieren tijdens de rit bloot aan stressfactoren zoals extreme temperaturen, uitputting, honger en dorst.

IMG_20160125_105002

Wouter Wytinck van Boerenbond vertelt dat Vepek, het Verbond voor Pluimvee, Eieren en Konijnen, zelf betrokken was bij dat onderzoek. “Op basis van het project Welltrans hebben we een actieplan opgemaakt. Voor elke schakel van de keten, ook voor het laden, hebben we toen actiepunten opgesteld. Een eerste punt was diervriendelijk vangen en laden, met aandacht voor de opleiding van de vangers.”

Evaluatie

“De evaluatie van dit project stond gepland voor deze zomer. We zijn met deze zaken bezig”, vervolgt Wytinck. Hij is dan ook niet gelukkig met de beelden. “Iedereen moet zijn plicht doen, en zich aan de afspraken houden”, zegt hij. Wie heeft zich dan niet aan de afspraken gehouden, en wie treft schuld?

“PLV heeft zijn audit als GSP-bedrijf gehaald (Good Service Practices). Toch zullen we eens goed met dat bedrijf moeten spreken. Overbeladingen hebben geen zin. Het aantal vrachten wordt op voorhand berekend en afgesproken. Maar schoppen en gooien van kippen, dat moeten ze niet doen. Daar horen ze meer respect aan de dag te leggen.” Hoe kan dat worden opgelost? “Dat zijn gewoonten vrees ik. Zoiets moet nog beter aangegeven worden in de opleidingen”, besluit Wytinck.

Oplossingen uit de sector

Een ander actiepunt uit het Welltrans-plan was voor rekening van de pluimveehouders zelf. Zij zouden de vleeskuikens moeten controleren voor vertrek. Ze moeten er alle rugliggers, die meer kans hebben om te sterven tijdens het transport, uit halen. Danny Coulier, pluimveehouder en voorzitter van de vzw Vlaamse Bedrijfspluimvee- en Konijnenhouders, vroeger de Landsbond geheten, licht die taak verder toe.

DSC01017

“Het klopt dat we als producent supervisie hebben. Ik loop af en toe langs, en bekijk de container. Zie ik iets, dan spreek ik er iemand over aan. Maar een boer besteedt die taak net uit om tijd te winnen. Je kan niet verwachten dat hij elke container grondig naziet. Ik acht de opleiding van die mensen afdoende om te weten hoe je met dieren om moet gaan. Je kan de eindverantwoordelijkheid niet bij de boer leggen.”

DC

Lees ook in Pluimvee

Meer artikelen bekijken