Startpagina Mechanisatie

Bocholter Oldtimer Show in het teken van Deutz en Unimog

Op 9 juni zal de concentratie landbouwtractoren op de Noord-Limburgse wegen weer groter zijn dan van auto’s. Die zondag organiseert de Bocholter Tractoren en Motoren Club vzw (BTM) immers zijn 24ste grote internationale oldtimershow, het startschot voor de vele oldtimerevenementen die erop volgen.

Leestijd : 4 min

Deutz is een van de meest bekende Europese constructeurs. Door de relatief dichtbijgelegen productievestiging in Keulen waren de Deutz tractoren, stationaire motoren en later de Deutz Fahr machines veelvuldig in gebruik in Limburg.

Deutz leverde een grote bijdrage aan de ontwikkeling van de landbouw, hoog tijd dus voor aandacht voor dit merk op de BTM-show.

Duitse vindingrijkheid

De groep Deutz ontleende zijn naam aan een deelgemeente van Keulen. Het was de beroemde uitvinder Otto die in 1867 de ontploffingsmotor uitvond en direct met de productie van gasmotoren startte. Deutz werd een van de grootste producenten van stationaire motoren. De eigenaardige constructie met een hangende zuiger, open krukas aan de bovenzijde en een of twee vliegwielen was een juweeltje van techniek. Ze zijn zeer gegeerd bij verzamelaars met hoge prijzen tot gevolg. De Deutz motoren vonden in de beginjaren hun weg naar heel wat Duitse tractorconstructeurs zoals Fendt, Kramer, Eicher…

Oorsprong in het leger

Deutz begon vanaf 1926 te experimenteren met tractoren – met eigen motoren. De eerste ontwerpen dienden vooral voor militaire doeleinden. De MTH 222 is de eerste die de naam landbouwtractor verdient. Door zowel de constructie als de kettingaandrijving heeft hij gelijkaardige bouwtrekjes als de Lanz kettingbulldog. De MTH werd opgevolgd door de succesvolle MTZ serie, aangedreven door een liggende tweecilinder MAH motor van 27, 30 of 36 pk. De MTZ werd in meerdere uitvoeringen geproduceerd voor zowel de landbouw als het wegvervoer. De MTZ zal in Bocholt te bewonderen zijn, en met een beetje geluk zelfs de MTH.

Vanaf 1934 introduceerde Deutz een geheel nieuwe serie tractoren, gebaseerd op de rechtopstaande, watergekoelde motor die de naam FxM kreeg (M staat voor watergekoeld, x staat voor het aantal cilinders). Deze was te verkrijgen in 1, 2, 3 en 4 cilinders.

‘Staaldeutz’

De 2- en 3-cilinder types beschikten over een gelaste stalen buis met ingebouwde versnellingsbak en achterbrug. Hierdoor zijn deze tractoren ook bekend als staaldeutz. In Bocholt zullen alle types te zien zijn, in verschillende uitvoeringen en met meerdere opties zoals de aangebouwde maaibalk, de dorspoulie of bijhorende ‘hand’ uithef ploegen. Deze tractoren beschikten nog niet over een hydraulische lift.

Na de Tweede Wereldoorlog hervatte Deutz de productie van tractoren met watergekoelde types. Daar Deutz tijdens de oorlog ingeschakeld was in de productie van vliegtuigmotoren, ontwikkelden ze met de opgedane kennis een luchtgekoelde motor. Deutz bleef hieraan trouw tot de Europese emissienormen er anders over beslisten.

Succesvolle reeksen

Op basis van de FxL (L staat voor luchtgekoeld) bouwde Deutz zijn meest succesvolle tractorreeks. De ééncilinder (type F1L) is in België en Nederland bekend onder de naam ‘stomkop’ door de hoge stompe ronde neus.

Onder druk van de concurrentie werd gaandeweg meer en meer aandacht besteed aan de vorm van de tractor, aan de opties, het comfort… Een hele reeks van modellen volgt de FxL op, beginnend met de zeer populaire D-reeks, die later de DX-reeks werd. Alhoewel Deutz intussen deel uitmaakt van de Italiaanse SDF (SAME Deutz Fahr) groep blijven de bekende groene Deutz tractoren een zeer bekende verschijning in het straatbeeld.

Ook Unimog in de kijker

In een tweede ere-ring stelt BTM alle modellen van Unimog en MB Trac tentoon. MB Trac is vooral terug te vinden bij boeren die verre verplaatsingen moesten maken of grote velden moesten bewerken. Unimog is een universeel apparaat dat zowel in de landbouw als tractor gebruikt werd, maar vooral bekendheid kreeg als utilitair voertuig voor openbare diensten. Het werd (en wordt nog steeds) ingezet voor onderhoud van wegen, bosexploitatie, groendiensten, transport…

In Bocholt krijg je heel wat modellen te zien, vanaf de eerste kleine 411 tot en met de zwaardere en recentere modellen. Unimog is na meer dan vijftig jaar nog steeds in productie.

Internationale

Oldtimer Show

BTM slaagde erin uit te groeien tot een van de grootste internationale shows in België. Vooral zijn ligging in het noorden van Limburg – dicht bij de grens met Nederland en Duitsland - brengt in Bocholt steeds weer een enorme verscheidenheid aan materiaal samen van meer dan 70 verschillende merken.

Door hun uitzicht, geluid en startprocedure zijn de vele gloeikoptractoren, zoals Vierzon, Ursus, Landini, le Percheron en zeker de Lanz reeks, de moeite waard. De uit Boedapest afkomstige HSCS (Hoffherr Schranz, Clayton & Schuttlewort) zal aanwezig zijn, alsook de hele Amerikaanse tractorscène met onder meer Allis Chalmers, IHC, John Deere. Uiteraard zullen ook de Engelse en Engels/Amerikaanse types (Ferguson, Ford, Massey Harris, Austin en David Brown) niet ontbreken.

Typisch voor de Limburgse scène zijn de International tractoren die zowel in Duitsland, Frankrijk, Engeland en Amerika gebouwd worden en onderling verschillend zijn. Uit Frankrijk zal zeker Renault en Vierzon aanwezig zijn. Het grootste aantal merken komt echter nog steeds uit Duitsland: Hanomag, Deutz, MAN, Porsche, Holder, Eicher, Guldner, Hela, Fahr, Feldmeister, Fendt, Schlüter, Hatz, Nordtrak en zovele andere. Ook zeldzaamheden zoals O&K, MBA, Hummel, Bungartz, Bolinder Munktell en Volvo kunnen er bewonderd worden.

Programma en info

Bezoekers zijn welkom vanaf 10 tot 17 uur in de Jennenstraat 28 te 3950 Bocholt. Om 11.30 uur maken de oldtimers een rondrit. Om 15 uur worden de (rollende) oldtimers onder deskundige uitleg tijdens het oldtimer defilé voorgesteld aan het publiek. Doorlopend zijn er voorstellingen van landbouwmachines, stationaire motoren…

De toegangsprijs bedraagt 6 euro, kinderen (-12 j) gratis. Parking is gratis. Info bij Cor Nijsen 0477 28 04 64 of Cor.Nijsen@Pandora.be

Lees ook in Mechanisatie

Meer artikelen bekijken