
Het artikel beschrijft het zware weer waarin FrieslandCampina terecht is gekomen. De melkveehouders zijn verdeeld over de introductie van een nieuw melkprijssysteem, dat de meest ‘duurzame’ melkveehouders een hogere prijs biedt. Honderden zegden het lidmaatschap op.
Daarnaast is de winstgevendheid gedaald. In het afgelopen jaar, 2017, liep de winst met 37% terug tot €227 miljoen. Nog altijd een mooie som, maar niet wat het bedrijf gewend is. De oorzaak ligt volgens de reconstructie in een moeilijke markt. De Chinese babyvoedingsmarkt die de winst lange tijd flink opvoerde, groeit niet meer zo had. Daar komen problemen in Nigeria, Pakistan en Europa zelf bij.
Daarnaast moet FrieslandCampina vele miljoenen afschrijven op een deelneming in China. Daarnaast heeft het bedrijf nagelaten haar productiecapaciteit in te stellen op de flinke groei van de productie van haar leden. Nu trapt het bedrijf daarom op de rem, en zet het leden aan tot productiebeperking.
Een belangrijke reden van de problemen ligt volgens de krant ook bij het management. Het bedrijf ontstond uit een fusie van twee rivalen en een extern aangetrokken topman, Cees ’t Hart, hield de boel bijeen. De oud-Unilever man wordt in het artikel beschreven als man van het ‘Poldermodel’, of overleg. Hij vertrok om bierbrouwer Carlsberg te leiden. Zijn opvolger, Roelof Joosten, kan geen potten breken en zou hebben bijgedragen aan een slechte sfeer. Aan de nieuwe topman Hein Schumacher de eer het bedrijf weer terug op het groeipad te brengen.