Verder is transparantie in dit systeem een must. “Voedselkilometers en verpakking worden beperkt. Digitale tools maken het mogelijk om efficiënt te werken.” Veel aandacht gaat ook naar de distributie, want dat is vaak in het verhaal van de korte keten moeilijk. “Een eenvoudige logistiek en voldoende diversiteit in het aanbod zijn de voornaamste aandachtspunten voor een duurzaam succesverhaal. De logistieke kost wordt vaak onderschat. Zelfs als je zelf naar een boerenmarkt rijdt, is dat niet gratis. Men is in Vlaanderen ook te weinig coöperatief ingesteld. Ook hier telt: samenwerken. Vroeger haalde men samen de oogst binnen, was er 1 tractor voor verschillende bedrijven…”
Ook daarin staat men in Wallonië verder. “Met bijvoorbeeld coöperaties van veehouders, die straks kleine slachthuizen zelf openhouden… Ook in Vlaanderen willen we met onze organisatie streven naar voedsel- en verdeelhubs aan de rand van grote steden. De mogelijkheden en opportuniteiten zijn groot. Maar dan is er ook meer geloof en hulp vanuit de Vlaamse en andere overheden nodig. Ook landbouworganisaties kunnen hun steentje bijdragen door initiatieven in de korte keten in de basisprincipes op te nemen, en niet in een bevriende organisatie.”
Nog dit: zowel boeren met abonnementsformules als hoeveproducten of ondernemers die B2B of B2C wensen te verkopen, kunnen bij Linked Farm terecht. “Of ik mij een missionaris voel? Soms wel. Die korte keten is vandaag in Vlaanderen nu eenmaal geen prioriteit, toch zeker niet voor deze coronacrisis. Afwachten wat de toekomst brengt. Het is een kruistocht maar de ideeën sijpelen stilaan door. Als we nog meer een markt kunnen gaan creëren door onze verschillende initiatieven die in het hele Vlaamse land worden opgezet, gaan boeren inzien dat ze er geld kunnen mee verdienen. En dan maak je de omslag: in je hoofd én in de productie.”
Laurence vergelijkt haar werk – net als dat van anderen, onder meer door het Steunpunt Korte Keten – als het verleggen van keien in de rivier. “Het is vooral spijtig dat sociale innovatie vaak niet als innovatie wordt gezien. En dat heeft een weerslag op het al dan niet krijgen van subsidies. Smartfarming, allemaal goed en wel. Zoals een drone boven het veld, als voorbeeld van innovatie. Maar het digitale moet ten dienste staan van de boer, niet omgekeerd. Met data alleen kom je er niet. Het is maar wanneer je er iets mee doet en je er een voordeel uithaalt, dat het interessant wordt. Alle vormen van innovatie zijn belangrijk, dus ook wat wij doen.”
Meer info: www.linked.farm.