Samenwerken
Om de winkelervaring voor de consument te verhogen, besluiten meer en meer korteketenboeren samen te werken en hun aanbod te bundelen. Samenwerken is voordelig voor de klant én voor de korteketenboer. Als boeren meer samenwerken, kunnen ze hun klanten een groter en gevarieerder assortiment aanbieden. Zo wint de klant aan comfort. Hij verliest minder tijd, moet minder kilometers afleggen en maakt makkelijker kennis met een ruimer aanbod aan vers voedsel uit de regio. Samenwerken zet de dienstverlening aan de klant centraal.
Ook de boeren hebben baat bij die samenwerking. Zij kunnen kosten besparen door bepaalde inspanningen, zoals voor marketing en communicatie, met elkaar te delen. De samenwerking verhoogt hun zichtbaarheid, maar ook de rendabiliteit neemt toe. In het samenwerkingsverband steken ze ook veel van elkaar op, zodat ze hun processen kunnen verbeteren. Het ruimere assortiment leidt tot meer klantentevredenheid en finaal kunnen ze meer omzet realiseren.
Uit de Vlaamse landbouwenquête 2023 blijkt dat 37% van de boeren ook producten van collega’s aanbiedt. Dat cijfer ziet het Steunpunt Korte Keten graag op korte termijn groeien naar 50%.
Ondersteuning en advies
In opdracht van het Steunpunt stelde Boerenbond een werkboek ‘Samenwerken in de Korte Keten’ op. Boeren kunnen hiermee zelf aan de slag gaan of besluiten om in een begeleidingstraject te stappen. “Heel wat van onze ervaring en expertise zit gebundeld in dit werkboek. Het is ons handvat bij advies, vorming en begeleiding”, zegt Anne-Marie Vangeenberghe, consulent Team Ondernemen bij Boerenbond.
Ann Detelder van Steunpunt Korte Keten: “Het doel van dit traject is om zo’n samenwerking te professionaliseren en om het zoveel mogelijk kansen op slagen te geven. Uiteindelijk zal dit leiden tot een opschaling van elk van de samenwerkende korteketenbedrijven naar een hoger niveau.”