Startpagina Korte Keten

Het is nodig om de aandacht te verhogen

Het startschot van de zesde Week van de Korte Keten (13-21 mei) werd gegeven op Hoeveslagerij Ter Hees in Zelem. Minister van Landbouw Jo Brouns en gedeputeerde van Landbouw van de provincie Limburg Inge Moors vragen meer aandacht voor lokale voeding en ijveren ervoor dat 1 op de 5 actieve landbouwers tegen 2027 in de korte keten actief is.

Leestijd : 6 min

De opening van de Week van de Korte Keten gebeurde op Hoeveslagerij Ter Hees in Zelem. De familiale hoeveslagerij is in handen van Peter Vrancken en zijn echtgenote Els Vancauwenbergh. Ze houden runderen van het Belgisch Witblauw ras. Het vlees ervan verwerken ze sinds 2005 zelf en verkopen ze in hun hoevewinkel, via Buurderijen en via een automaat.

De Week van de Korte Keten valt in mei, de maand van de lokale voeding. Dat is een overkoepelend initiatief uit de hele voedselketen om lokaal geproduceerd voedsel meer aandacht te geven. Momenteel kent 46% van de Vlamingen het begrip ‘korte keten’.

Aandacht vergroten

“De Week van de Korte Keten is een uitgelezen middel om de aandacht voor de korte keten te verhogen, de verschillende vormen te tonen, barrières weg te werken en om meer klanten naar de korte keten te krijgen. Elk bedrijf heeft zijn eigen verhaal, dat men absoluut rechtstreeks aan de klant wil vertellen en waarbij authenticiteit en openheid centraal staan”, zegt gedeputeerde van Landbouw van de provincie Limburg Inge Moors.

“Die aandacht is nodig. We moeten de korte keten een gezicht geven. Als mensen weten vanwaar hun voeding komt, geeft dat vertrouwen”, zegt minister van Landbouw Jo Brouns. Hij gaat verder: “De torenhoge inflatie in 2022 heeft de aandacht voor onze lokale voedseleconomie aangetast en de rechtstreekse verkoop op de hoeve in Vlaanderen met 6% doen dalen onder het niveau van 2019, vóór corona. De voorkeur voor nabij, die sterk groeide tijdens de coronacrisis, is jammer genoeg uitgewerkt.”

Meer korte keten

Vandaag realiseert 1 op de 7 Vlaamse landbouwers een deel van zijn omzet via de korte keten. De minister heeft de ambitie om dat cijfer te doen stijgen naar 1 op 5 tegen 2027. Een enquête bij landbouwers, afgenomen door het departement Landbouw en Visserij, legde de moeilijkheden bloot en wordt vertaald in een plan van aanpak in samenwerking met de betrokken actoren en met andere overheden.

“Waar korteketenverkopers in normale omstandigheden meer controle hebben over hun prijzen en marge, worden ze vandaag extra hard geraakt door prijsstijgingen voor energie of allerlei grondstoffen. We willen hen in deze moeilijke omstandigheden niet loslaten. Daarom is de VLIF-steun voor investeringen in functie van korteketenverkoop verhoogd in ons nieuwe landbouwbeleid en ondersteunen we landbouwers nu ook bij het uitwerken van nieuwe verdienmodellen, zodat zij zo goed mogelijk gewapend zijn tegen alle uitdagingen en valkuilen. Korteketenverkoop blijft een unieke manier om boer en burger te verbinden”, aldus nog minister Brouns.

Op ontdekking

Landbouwers, verenigingen, steden en gemeenten organiseren tijdens de Week van de Korte Ketenallerlei activiteiten om de consument kennis te laten maken met de verschillende vormen van korte keten en met producten recht van bij de boer.

Zo kan je deelnemen aan een proevertjestocht, een sneukelfietstocht, kan je langsgaan op een boerenmarkt met boerenspelen, kan je een rondleiding volgen op het veld van een zelfoogstboerderij of kan je genieten van een hoevepicknick. Er is ook muziek op de boerderij, een schaapscheerfeest, boerenyoga, een pizzabak met producten recht van het veld… Kortom, heel wat producenten en organisaties maken er een feest van de korte keten van.

Alle activiteiten tijdens de Week van de Korte Keten zijn overzichtelijk samengebracht op www.weekvandekorteketen.be.

Met steun van de provincies

De Vlaamse provincies hebben de lokale besturen aangespoord om een korteketenhoekje te voorzien in bibliotheken of andere gemeentelijke gebouwen. Met een leeslijst en promomateriaal kunnen zij dan aan de slag om de korte keten in de kijker te zetten. 

Elke provincie legt een extra eigen accent. De provincie Antwerpen verdeelde vooraf promotiemateriaal onder producenten en gemeenten, Vlaams-Brabant gaat op zoek naar de Korte Keten Kop, Limburg ontwierp een fietsroute langsheen korteketenbedrijven en zet een promotiecampagne op rond korte keten. In Oost-Vlaanderen kunnen klanten meedoen aan een spaarkaartactie. Ook in West-Vlaanderen kunnen klanten deelnemen aan een klantenactie en worden ze via receptenvideo’s met bekende West-Vlaamse chefs aangemoedigd zelf aan de slag te gaan met lokale producten.

Inge Moors is alvast trots op wat Limburg biedt op het vlak van Korte Keten. “Het landschap is heel divers, de diversiteit aan hoeveproducten is dus ook groot. Het aantal hoeveproducenten is de laatste jaren enorm gestegen. Opdat de producenten hun eigen verhaal kunnen benadrukken, creëerden we het platform ‘Limburg smaakt naar meer’. Nu willen we de korte keten mee ondersteunen door filmpjes te verspreiden op sociale media.”

Recht van bij de boer

Er zijn verschillende vormen van korte keten: hoevewinkels, boerenmarkten, automaten op de hoeve, Buurderijen (Boeren & Buren), groenteabonnementen, zelfpluktuinen, CSA (Community Supported Agriculture)-initiatieven en Voedselteams. Ze hebben elk hun eigen specifieke DNA, maar delen dezelfde zorg en inzet voor hun producten en een warme belangstelling voor hun afnemers. Toelichting daarover en de verhalen van producenten zijn te vinden op www.rechtvanbijdeboer.be, dé referentiewebsite voor de korte keten voor consumenten.

Deze website maakt deel uit van www.lekkervanbijons.be, het kookplatform waar koken met ingrediënten van eigen bodem centraal staat. Er zijn ruim 1.600 verkooppunten op te vinden en Google Maps helpt je om heel snel een verkooppunt in jouw buurt te vinden. Je kan niet alleen filteren op locatie, maar ook op het product of soort verkooppunt dat je zoekt.

Hoeveslagerij Ter Hees

Bij Hoeveslagerij Ter Hees in Halen verkopen Peter Vranken en Els Vancauwenbergh sinds 2005 vlees van hun eigen Belgisch Witblauwe runderen. De passie voor dieren leefde al van jongs af aan bij Peter. Hij nam in 1999 de boerderij van zijn ouders over en verdubbelde het aantal runderen. De slagerij baat hij samen met Els uit, die ook nog halftijds verpleegster is.

Elke 2 weken versnijden Peter en Els een van hun runderen. Hun bedrijf is volledig gesloten, wat betekent dat ze hun eigen jongvee opfokken en afmesten, en dat ze geen dieren van andere bedrijven aankopen. Het vlees van hun runderen kan besteld worden via de website, waarna het afgehaald kan worden op de dag van de versnijding, of op de dag erna. Alles is dus vers van de pers.

“Wat niet verkocht is, verkopen we via de Buurderij of via een diepvriesautomaat”, vertelt Peter. “Niets gaat naar andere verdelers. Samen met nog lokale boeren hebben we in Diest enkele automaten geplaatst waar mensen onze producten kunnen kopen. We werken daarvoor samen met een aardappelboer, 2 fruitboeren, een varkensboer en een groenteboer. Je vindt er dus voor elk wat wils”, vertelt Peter.

“Boeren is naar mijn mening het mooiste beroep dat er is, maar er komen tegenwoordig veel te veel nadelen bij kijken, vooral in het papierwerk. Gelukkig neemt Els dat op zich”, lacht hij. “We kunnen ook niet echt vrijaf nemen, maar dat hoeft voor mij ook niet. Ik doe elke dag wat ik graag doe. Ik kan mijn koeien niet missen, dus laat mij maar thuis”, aldus Peter.

Alle activiteiten tijdens de Week van de Korte Keten zijn overzichtelijk samengebracht op de website weekvandekorteketen.be/agenda. De Week van de Korte Keten wordt georganiseerd door de Vlaamse provincies, de Vlaamse overheid (departement Landbouw & Visserij), het Steunpunt Korte Keten en VLAM.

Bij Hoeveslagerij Ter Hees in Halen verkopen Peter Vranken en Els Vancauwenbergh sinds 2005 vlees van hun eigen Belgisch Witblauwe runderen.
Bij Hoeveslagerij Ter Hees in Halen verkopen Peter Vranken en Els Vancauwenbergh sinds 2005 vlees van hun eigen Belgisch Witblauwe runderen. - Foto: MV

Verkooppunten

Op 1 mei stonden op www.rechtvanbijdeboer.be 1.609 verkooppunten geregistreerd waarvan:

- Hoevewinkels: 709

- Automaten: 238

- Afhaalpunten: 280

- Buurderijen: 56

- Groenteabonnementen: 26

- Voedselteams: 86

- Zelfoogst (zelfpluk): 50

- CSA-boerderijen: 27

- Markten: 137

VLAM/SN/MV

Lees ook in Korte Keten

Meer artikelen bekijken