VLAM roept op om te kiezen voor lokale producten tijdens ‘Lekker van bij ons-week’
Van 15 tot 21 september organiseert VLAM voor het eerst de Lekker van bij ons-week. Tijdens deze actieweek roept het iedereen op om zijn of haar winkelmand te vullen met lokale producten. Uit een recent VLAM-onderzoek blijkt dat de Vlaming overtuigd is van producten van eigen bodem, maar dit niet altijd omzet in aankoopgedrag. Jammer, want 3 op de 4 Vlamingen vindt wel dat we met zijn allen meer Belgische voedingsproducten zouden moeten kopen.

Belgische groenten en fruit, een lokaal stuk vlees, zuivel van eigen bodem of een eitje van bij ons: het smaakt niet alleen heerlijk, het is ook goed voor onze landbouw, het milieu en de economie.
Helft van Vlamingen hecht belang aan land van herkomst
Uit de VLAM-barometer naar koop- en kookkeuzes (iVOX, mei 2025) blijkt dat 47% van de Vlaamse gezinnen belang hecht aan het land van herkomst bij de aankoop van verse voeding. Bijna al deze consumenten kiezen het liefst voor inlandse producten. Tegelijk geeft meer dan de helft (52%) aan in de toekomst nog vaker voor lokaal te willen kiezen. Bovendien vindt 73% van de Vlamingen dat we met z’n allen meer voedingsproducten van eigen bodem zouden moeten kopen. Meer dan 95% verkiest Belgische eieren, aardappelen en melk.
De resultaten bieden nieuwe inzichten in hoe herkomst meespeelt bij voedingsaankopen en sluiten aan bij het onderzoek dat Boerenbond publiceerde naar aanleiding van de Dag van de Landbouw.
Waarom lokaal? Milieu, economie en vertrouwen
De voorkeur voor lokale voeding wordt vooral gedreven door milieuoverwegingen en steun aan de eigen economie. Vlamingen gaan ervan uit dat inlandse producten een kleinere ecologische voetafdruk hebben dankzij kortere ketens en minder transport. Lokale aankopen worden ook gezien als een manier om onze boeren en economie te versterken. Daarnaast spelen vertrouwen en kwaliteit een belangrijke rol: voeding van bij ons wordt geassocieerd met strenge normen, versheid en smaak.
Intentie is er, trend is positief
Net zoals Boerenbond vaststelde, blijkt uit het VLAM-onderzoek een sterke wil om lokaal te kopen: 3 op de 4 Vlamingen vindt dat we met zijn allen meer Belgische voedingsproducten zouden moeten kopen. Dat aandeel stijgt, want in 2023 was dit nog maar 2 op de 3. Daarnaast geeft 51% aan in de toekomst nog vaker voor lokale producten te willen kiezen. Momenteel zijn het vooral 55- tot 64-jarigen die vaak kiezen voor lokale producten, terwijl de intentie het grootst is bij 18- tot 34-jarigen.
Grotere herkenbaarheid is nodig
Een grotere zichtbaarheid op het moment van aankoop kan consumenten een duwtje in de rug geven om ook effectief een inlands product te kopen. Slechts 49% van de Vlamingen vindt dat Belgische producten momenteel makkelijk herkenbaar zijn in de winkel.
Lokaal kopen is goed voor iedereen
“Deze onderzoeken tonen aan dat de Vlaming veel vertrouwen heeft in landbouwproducten van eigen bodem. We stellen een positieve trend vast in de interesse voor lokale voeding. Met de Lekker van bij ons-week willen we die trend versterken en consumenten blijven inspireren om te kiezen voor producten van bij ons”, zegt Filip Fontaine, CEO van VLAM. Ook Vlaams minister van Landbouw Jo Brouns denkt dat de Vlaming nog meer de lokale reflex kan maken. “We weten dat de Vlaming lokaal wíl kopen. Nu is het moment om dat ook effectief te doen. Door lokaal te kopen steun je niet alleen onze landbouwers, je kiest ook voor versheid, kwaliteit én duurzaamheid. Dat is een bewuste keuze met impact”, aldus de minister.
Actie in je buurt én op de radio
Tijdens de actieweek zetten heel wat verswinkels en horecazaken hun lokale producten extra in de kijker, met een actie of event. Daarnaast hoor je tot en met 19 september dagelijks op Qmusic en JOE FM alles over de Lekker van bij ons-wedstrijd. Luisteraars maken kans op een aantrekkelijk prijzenpakket dat helemaal in het teken staat van lokale voeding.
Doe de test
Op de website Lekker van bij ons vind je inspiratie om aan de slag te gaan met lokale producten. Ben je benieuwd hoe het gesteld is met jouw kennis van lokale voeding? Doe dan hier de test.