Startpagina Archief

Denemarketing

Leestijd : 1 min

Het Deense beleid kiest resoluut voor bio. “Door het aanbieden van gratis controle zetten veel meer bedrijven de stap naar bio. Dit is duidelijk te zien aan het aanbod in de supermarkten”, bemerkte Nico Vandevannet. Wat Johan Devreese vooral is bijgebleven is de draagwijdte en de kracht van de Deense biosector, en het sterke ondernemerschap op alle bezochte bedrijven. Ook het belang van een algemeen gedragen, door de overheid gecontroleerd en ruim gecommuniceerd logo (de rode Ø) kwam duidelijk naar voor.

Els Bonte (Dept. L&V) was onder de indruk van de grootschaligheid, marketing campagnes, doorgedreven businessmodellen en de vele coöperaties: “Het is geen toeval dat Denemarken de belangrijkste speler is op de Europese biomarkt, ze zijn strategisch ongelofelijk sterk.” Bavo Verwimp merkte op dat het overgrote deel van de bioverkoop via de supermarkten gaat: “De boer van Marienlyst staat toch wel onder druk om de kostprijs van zijn wortels lager en lager te krijgen. Je kunt nu eenmaal niet alles voor 200 % mechaniseren in de bioteelt. Ik geloof persoonlijk meer in onze wirwar van alternatieve bedrijfsmodellen, met meer aandacht voor de korte keten.”

Actueel

Pluimveehouder Bart Baeyens: “Gaan ze onze bedrijven echt sluiten op basis van foute en verouderde gegevens?”

Agriflanders Heel de landbouwsector krijgt vandaag te maken met de grootste verzameling aan uitdagingen waar die ooit al voor gestaan heeft, en het lijkt maar niet te stoppen. Voor pluimveehouder Bart Baeyens uit Oud-Turnhout viel de grootste bom toen begin 2022 de rode bedrijven op de PAS-lijst bekend werden gemaakt. Zijn vleeskuikenbedrijf met 2 gloednieuwe stallen moet sluiten.
Voir plus d'articles
Meest gelezen