Startpagina Archief

Motoren fors schoner door strengere normen

In 1999 kregen de fabrikanten van dieselmotoren voor offroadgebruik in Europa voor het eerst te maken met eisen aan de maximale uitstoot van schadelijke stoffen.

De wereldspelers op deze markt hadden daar in Noord-Amerika al eerder mee te maken gekregen. Daar golden al vanaf 1996 maximale hoeveelheden. Het was een begin van een zoektocht naar nieuwe technieken. Die is grotendeels gelukt, maar we zijn er nog niet.

Bij de schadelijke uitlaatstoffen die gereguleerd worden, gaat het doorgaans om de volgende: koolmonoxide (CO), koolwaterstoffen (HC), stikstofoxiden (NOx), bestaande uit stikstofdioxide (NO2) en stikstofxide (NO). In een aantal gevallen is een gecombineerde grenswaarde gebruikt voor...

Dit artikel is alleen voor abonnees

U heeft uw maandelijkse limiet van gratis beschikbare artikels bereikt

Abonneer nu

Al abonnee of geregistreerd?

Log in of Activeer uw abonnement

Actueel

Petitie tegen insecticide verzamelt meer dan 700.000 handtekeningen

Bieten Een petitie van een studente die vraagt om een Franse wet op te heffen, heeft meer dan 700.000 handtekeningen verzameld op de website van het Franse parlement. De wet - de Loi Duplomb - laat het gebruik van een eerder verboden insecticide opnieuw toe. De petitie krijgt zoveel bijval, dat er een debat in het Franse parlement kan volgen.
Voir plus d'articles
Meest gelezen