
Nieuwe pick-up
Geoptimaliseerd perskanaal
Het perskanaal van de Quadrant Evolution is verder geoptimaliseerd door de boven- en zijplaten opnieuw vorm te geven en te verstevigen. Dankzij nieuwe, nog fijngevoeliger afgestelde software reageert de nieuwe persdrukregeling automatic pressure control (APC) nog sneller op mogelijke belasting bij het perstouw en bij het invoerkanaal.
Door het gebruik van extra HD-onderdelen met een Hardox-coating wordt slijtage in het perskanaal, bij de knopers en ook bij de invoer verder teruggebracht. Deze HD-onderdelen behoren deels tot de standaarduitrusting en zijn deels als optie leverbaar. Onderdelen als de HD-lagers voor de perszuigergeleiding beschikken daardoor bijvoorbeeld over een 4 keer langere levensduur.
Uit een interne test bij Claas met een productie van 40.000 balen per machine onder deels extreme omstandigheden bleek 40% minder slijtage te zijn opgetreden, dankzij het geslaagde samenspel van de nieuwe constructie en het gebruik van onder die meer slijtagebestendig zijn.
Eenvoud
De Quadrant 5300 Evolution beschikt over een volledig nieuw frontframe en over een nieuwe aanbouwbok, terwijl de Quadrant 5200 Evolution en 4200 Evolution over een nieuw aanbouwframe beschikken, waardoor een trekoog of K80-kogelkop op verschillende posities kunnen worden aangebracht.
Ook de bediening van de touwkast is vereenvoudigd. De touwgeleiding kan worden gedraaid en vergrendeld, waardoor het touw direct staand naast de machine kan worden ingevoerd. Hiervoor is niet langer een ladder nodig. Verder kunnen de touwremmen zonder gereedschap in dezelfde werkstand worden ingesteld.
Ongetwijfeld zal de nieuwe optie, waarbij de balengoot vanuit de cabine (met andere woorden, zonder te moeten uitstappen) kan worden in- en uitgeklapt) alle chauffeurs enorm aanspreken. Ook nadat de laatste baal is uitgeworpen, moeten chauffeurs de cabine niet langer verlaten om met een hendel het perskanaal te bedienen.
Vereenvoudigde terminalbediening
Voor bediening van de Quadrant Evolution, die met behulp van Cemis 700, Cebis of met behulp van een met Isobus-compatibele terminal kan worden uitgevoerd, is eveneens het een en ander gewijzigd. Slechts 2 werkmenu’s en 3 instelmenu’s zorgen nu voor een beter overzicht en snelle instellingen. Bovendien heeft de chauffeur nu direct zicht op de olietemperaturen en op de oliepeilen.