
Meer vermogen
T rion-cabine ook op Lexion
Talrijke verbeteringen
De Lexion 7000 en 8000 met hybride dorstechnologie krijgen een modificatie meer, waardoor het stro beter van de conventionele APS-dorstrommel naar de Roto Plus-rotoren gaat. Deze aanpassing moet voor een betere, geoptimaliseerde doorstroming van het materiaal zorgen. Door een nieuw design, in combinatie met andere componenten, wordt de gewasstroom beter gevoed naar de 2 afscheidingsrotoren.
Enkele Lexion-modellen krijgen vanaf modeljaar 2023 een grotere graantank mee. Nog nieuw is dat de losbuis aan het uiteinde een aanstuurbare klep meekrijgt, die een werkbereik heeft van 60 cm om de graanstroom die gelost wordt beter te controleren.
Bij de vernieuwing die nu is aangekondigd werkte Claas ook de Cemos- functionaliteiten of mogelijkheden verder uit. Cemos Dialog begeleidt zo de bestuurder stap voor stap bij de instellingen van het dorsproces. Dankzij Cemos Connect breiden de mogelijkheden om aan vlootbeheer te doen verder uit.
Cemos Auto Header is een innovatie die de Lexion- en Trion-maaidorsers meekrijgen en die de positie van de messenbalk, haspelhoogte en de positie van het graanmaaibord mee bepaalt op basis van de gewaslengte, als de dorser is uitgerust met de Field Scanner in het cabinedak. Voor deze noviteit kreeg Claas vorig jaar een zilveren medaille van de Agritechnica- beursorganisatie.
Montana
In de Trion-maaidorserreeks heeft Claas al 6 Montana-uitvoeringen. Bij de Lexion-serie komt deze configuratie beschikbaar op de modellen 5500 en 7700. Montana is een hellingscompensatiesysteem, dat zijwaartse hellingen tot 18° kan compenseren en laterale hellingen (volgens de rijrichting van de machine) tot 6° kan compenseren. De hellingscompensatie wordt verkregen dankzij hydraulische compensaties op het chassis. Zo blijft het dorssysteem steeds zo horizontaal mogelijk voor een optimaal dorswerk.
Maïsboorder
Na het dorsen van korrelmaïs zijn bewerkingen nodig met klepelmaaiers, messenwalsen of andere cultivatoren om de overlevingskansen van de Europese maïsboorder te verkleinen. Deze bewerkingen vragen extra tijd en brandstof. Claas heeft met de Corio Stubble Cracker een alternatief uitgewerkt op zijn maïsplukbek. Het brandstofverbruik zou slechts stijgen met 2 l/ha, waardoor de oplossing van Claas concurrentieel is ten opzichte van voornoemde methoden.
De noviteit bij Claas uit zich in een techniek gemonteerd net onder en achter de maïsplukbek, waarbij er per maïsrij een roterende glijschijf is met zwaar uitgevoerde messen. Deze vernietigen de rest van de maïsplant. Er zijn telkens 2 rotoren per element en via een driepuntsophanging gemonteerd voor een ideale bodemvolging.
De draaisnelheid van de rotoren wordt constant gemeten en via de Cebis-boordcomputer in de maaidorser wordt de chauffeur verwittigd als er een blokkering van het systeem dreigt. Een rotorunit kan ook automatisch uit het werk gehaald worden door 2 hydraulische cilinders als een er zich overbelasting voordoet of een aanraking met een vreemd voorwerp. Het gewicht zou met zo’n 400 kg toenemen op een 8-rijïge Corio-maïsplukbek. Niet alleen de maïsboorder wordt door deze techniek bestreden, maar ook fusariuminfectie wordt teruggedrongen, doordat de oogstresten van de korrelmaïs sneller rotten als een stoppelbewerking is uitgevoerd.