Startpagina Archief

Vegetarische woordarmoede is tekenend

Een collega-journalist gebruikte voor zijn edito steevast de mooie omschrijving ‘de hamvraag’. Het betekent letterlijk ‘de beslissende vraag’. Die hamvraag moeten producenten van vegetarische voeding zich toch stilaan stellen bij het bedenken van een aantrekkelijke naam voor hun vlees-lookalikes, niet?

Volgens de Europese – en ook de Belgische - wetgeving moeten etikettering en marketing van voedselproducten eerlijk en niet-misleidend zijn. Dat betekent dat de benaming van een product niet mag suggereren dat het ingrediënten bevat die het niet bevat. Deze regels zijn bedoeld om consumenten te beschermen tegen misleidende praktijken en om ervoor te zorgen dat ze weloverwogen keuzes kunnen maken bij het kopen van voedselproducten.

Voorlopig komen er trouwens geen nieuwe Belgische richtlijnen over de benaming van vegetarische...

Dit artikel is alleen voor abonnees

U heeft uw maandelijkse limiet van gratis beschikbare artikels bereikt

Abonneer nu

Al abonnee of geregistreerd?

Log in of Activeer uw abonnement

Actueel

Droogkosten bij lage vochtgehaltes stijgen opnieuw

Granen De gemiddelde droogkosten voor granen zijn dan wel gedaald tegenover vorig jaar, maar bij lage vochtpercentages betaalt men opnieuw flink meer. Dat blijkt uit de ontvangstvoorwaarden voor inlandse granen van de oogst 2025, die recent werden gepubliceerd door sectororganisatie Fegra.
Voir plus d'articles
Meest gelezen