212.173 bezoekers, en veel optimisme

“Vrijdag waren er meer professionals, zondag vooral families, maar in het algemeen is één bezoeker op drie een vakmens”, wist commercieel directeur Caroline Willems.
“Vrijdag waren er meer professionals, zondag vooral families, maar in het algemeen is één bezoeker op drie een vakmens”, wist commercieel directeur Caroline Willems.

Dit jaar ging de jaarlijkse landbouwbeurs van Libramont door van 28 tot 31 juli. Tijdens de beurs passeerden 212.173 bezoekers de deuren. Net iets minder dan de verwachte 220.000, maar bijna 17.000 meer dan vorig jaar. Het was zelfs het vierde meest succesvolle jaar ooit. Het hele gebeuren stond in het kader van het thema: ‘In actie voor het klimaat’.

De organisatie spreekt van een groot succes. Zo ook commercieel directeur Caroline Willems: “De sfeer was dit jaar echt heel positief. Iedereen lijkt tevreden. Er was ook heel veel volk op de beurs, meer dan vorig jaar. Bovendien hebben we geen incidenten gehad. Echt een heel positieve sfeer.”

1 op 3 professioneel

Ze nuanceerde meteen: “De conjunctuur is nog steeds niet optimaal, natuurlijk. Iedereen moet op zoek gaan naar oplossingen om het hoofd boven water te houden. Een eerste bezorgdheid van onze exposanten is dat er professionele bezoekers naar de beurs komen, en dat die mensen dan ook concrete projecten kunnen opzetten.”

Dat eerste lijkt niet meteen een probleem te zijn, volgens de commercieel directeur. “Vrijdag was een eerder professionele dag. Op zondag waren er meer familiale bezoekers. In het algemeen is één bezoeker op drie een vakmens.” Ook uit Vlaanderen is er veel enthousiasme. Eén bezoeker op twee kwam uit Vlaanderen. Dat is een stijging in vergelijking met vorig jaar.

“Ik ben trots op het optimisme van de landbouwsector”, benadrukte Caroline Willems.
“Ik ben trots op het optimisme van de landbouwsector”, benadrukte Caroline Willems.

“Ik ben trots op het optimisme van de landbouwsector”, benadrukte mevrouw Willems. “Zowel bij onze exposanten als bij de landbouwers zie ik dat er positieve initiatieven worden genomen. Mensen willen echt vooruitgaan. Niet alles is positief in de landbouwsector, dat weet iedereen, maar er wordt toch aan gewerkt om optimistisch te blijven.”

Lokale producten

Ook de organisatie zelf steekt de handen uit de mouwen. “Wij doen ons uiterste best voor lokale producten op de beurs. We proberen contacten te leggen tussen de producenten en onze horecapartners, zodanig dat die lokale vlees- en melkproducten integreren”, gaf mevrouw Willems mee.

“Een heel goed voorbeeld daarvan is het ijs dat dit jaar op de beurs wordt verkocht en ook de melk die bij de koffie wordt meegegeven (beide zijn producten van Fairebel, nvdr). Dat nieuwe partnership zal waarschijnlijk worden uitgebreid naar de komende jaren toe. We doen dat ook met de hamburgers die door onze horecapartner worden verkocht over de hele beurs.”

In actie voor het klimaat

Het thema van de beurs en de bosdemo was dit jaar ‘In actie voor het klimaat’. “De bedoeling van dat thema is om te bekijken hoe land- en bosbouw kunnen bijdragen aan een vermindering van de broeikasgassen, en ook hoe land- en bosbouw worden geraakt door de klimaatverandering”, legde de commercieel directeur uit.

In het kader van dit thema gingen heel wat lezingen en activiteiten door. Van de interessantste daarvan mag u in de komende edities verslagen verwachten. Maar hebben die inspanningen ook wat opgeleverd wat bewustwording betreft? “De verandering is er al natuurlijk. Dat is een feit. Iedereen moet zich daar bewust van zijn, en moet dan ook kijken welke oplossingen er bestaan”, meende mevrouw Willems.

Tot slot had zij nog deze boodschap voor de Vlaamse landbouwers: “Dank u aan alle bezoekers die op Libramont 2017 aanwezig zijn geweest, en tot volgend jaar!”

D.C.

De standhouders

Hoe ervaarden de exposanten de editie van 2017? Vaak viel een “niet slecht” te horen. Of nog “Beter dan vorig jaar, maar ja slechter dan toen kan bijna niet”. De voorbije twee edities van Libramont waren voor hen geen succesverhaal, maar dit jaar zit het gevoel beter. De prijzen voor de landbouwproducten zijn niet top, maar ook niet dramatisch.

Fiona Dewaele, marketingverantwoordelijke voor verreikerfabrikant JCB, is onverdeeld positief. “De sfeer op Libramont zit erg goed dit jaar. Ik heb de indruk dat er de eerste dagen iets minder bezoekers waren, maar de animo zit heel goed bij de mensen. Wij hebben de indruk dat er meer professionele bezoekers zijn.” Waar zoeken die naar? “Zij zijn voornamelijk geïnteresseerd in onze grotere landbouwwielladers. Die zijn duurzaam ontworpen, waarbij we streven naar zo weinig mogelijk kosten in onderhoud.”

Jean Pierre Pollyn, directeur van veevoederproducent Duynie, komt al dertig jaar naar de beurs van Libramont. “Ik voel mij zeer fier hier vandaag aanwezig te zijn. Het cliënteel is altijd gebleven. Ik vind het een fantastisch beroep, en de beurs elk jaar opnieuw een mooie uitdaging.” Dat de sector nog steeds geplaagd wordt door de gevolgen van de crisis doet daar geen afbreuk aan. “Werken naar oplossingen, dat geeft voldoening”, klinkt het vol overtuiging. Zijn klanten zoeken vooral naar zetmeel- of eiwitrijke toevoegingen voor hun eigen ruwvoeder, om hun rantsoenen te optimaliseren op een kostenefficiënte manier.

Bij hygiënespecialist CID Lines staat technisch adviseur Steven Degezelle ons te woord. Hij heeft eveneens een goed oog in het verloop van de beurs. De organisatie krijgt een pluim voor de groepering van stands rond diergezondheid in hall 1. In de buurt staat ook de stand van FAVV en AMCRA, waar bezoekers aangemaand worden om stil te staan bij hun antibioticagebruik. De heer Degezelle ziet dan ook veel interesse in een doortastender hygiënemanagement op het bedrijf.

Ten slotte stak Landbouwleven zijn licht op bij Jan De Bie, sales manager bij Gebroeders Geens, de firma achter de knikladers van Knikmops. Die vinden vooral bij tuinaanleggers en mensen in de bestratingswereld afzet, maar ook meer en meer in de bouw en de landbouw. “Libramont is een beurs met een bijna internationale uitstraling, die mensen uit verschillende sectoren samenbrengt. Exact waar we moeten zijn dus.”

Over het verloop van de beurs is de heer De Bie alvast tevreden. “Tot op heden is de beurs voor ons goed verlopen. De vorige jaren was Knikmops voor veel mensen een onbekend product. Op dit ogenblik komen veel mensen bewust naar onze stand om te zien wat we aan te bieden hebben. Nu merken we dat het meer een verkoopbeurs zal worden dan gewoon uit interesse een keer komen kijken.”

De barometer stond niet bij iedere exposant op ‘goed weer’. Zo gaf iemand aan al op de eerste beursdag een tractor verkocht te hebben. Tevredenheid hier dus. Anderen gaven aan dat het maar kalmpjes was, en dat de boer zijn portefeuille dicht houdt. Er wordt nog veel verwacht van Agribex, het landbouwsalon op het einde van dit jaar.

Blijkbaar is er bij boeren een gevoel om tot dan te wachten, zodat ze op het salon kunnen kopen. Verkopers zijn met deze houding niet echt blij, het maakt immers de fabrieksplanning, onderdelenvoorziening en levertermijnen er niet makkelijker op. Maar het is een gegeven waar we nog lang mee om zullen moeten gaan.

Tegelijk kregen we tijdens Libramont een zicht op de graanoogst. De gerstoogst was immers achter de rug, net als de koolzaadoogst. De opbrengsten hier blijken behoorlijk mee te vallen. En ook de wintertarweoogst die tijdens de Libramontbeurs bezig was, gaf goede opbrengstindicaties.

T.D. en D.C.

De bezoekers

De gangen liepen goed vol, een heel verschil met vorig jaar. De bezoekers die Landbouwleven aansprak toonden zich tevreden over hun dag. Twee landbouwers uit Ruddervoorde kwamen vooral om te feesten, maar ook voor de beesten. Daarnaast waren ze vooral onder de indruk van de enorme machines. “Voor een gewoon boertje is dat te groot, hé. Daarom komen we naar hier”, klonk het jolig.

De vader van een tuinbouwer zocht vooral naar materiaal voor zijn zoon. “De beurs is zeer interessant, en ik denk dat ze beter is dan verleden jaar”, verklaarde hij. “Ik denk wel dat ik volgend jaar terug kom. Het is hier zodanig groot dat ik niet alles gezien ga hebben dit jaar.”

Meest recent

Meest recent