Conclusies

De Belg behoudt zijn vertrouwen in de landbouw, ook na de Fipronil-crisis, zijn respect voor de boer is groot (87,8%)

De consument denkt dat hij voldoende weet heeft over de dagelijkse activiteiten van de boer, maar op kennisvragen slaat hij vaak de bal mis. Hij moet dan ook veelal toegeven dat ze te weinig voeling hebben met de landbouw. Echter krijgt het ondersteunen van de plaatselijke boer heel wat bijval.

Om de voedselproductie op peil en betaalbaar te houden, vindt de consument dat de landbouw intensiever en meer geautomatiseerd mag worden. Het feit dat de landbouw te veel overheidssteun krijgt, vindt maar bij 38,6% bijval. Volgens de consument moet de boer meer marketinginspanningen leveren om zijn producten beter in de verf te zetten.

Gevraagd naar de grootste uitdagingen voor de Belgische landbouw, plaatsen consumenten deze drie items voorop:

- eerlijke prijzen krijgen voor producten

- lage inkomsten in verhouding tot het werk

- concurrentie uit andere landen

Meest recent

Meest recent