Is er nog ruimte voor landbouw?
De helft van de landbouwpercelen is bijna of niet meer toegankelijk voor oogstmachines. Nieuwe wegen worden smaller en vooral een gratis parkeerplaats. Waarom geen grote taks op parkeren op straat in plaats van parkeerplaatsen tekenen? Borden van max 3,5 ton groeien als paddestoelen. Waar zijn de borden enkel + 3,5 ton? Men gebruikt deze borden om de straten te kunnen versmallen, maar de landbouw moet deze wel kunnen gebruiken. Tractorsluizen zijn geen oplossing, maar wel de borden ‘voorrang landbouwvoertuigen’.
Kouters worden doorkruist door leidingen van drinkwater, afvalwater, gas, elektriciteit, zuurstof, e.d. In percelen vind je betonnen deksels, paaltjes en borden. Wie is verantwoordelijk bij schade aan de machines? Wie moet deze zichtbaar houden? Onlangs heeft men verkeersborden geplaatst in veldwegen, recht tegenover mekaar, op minder dan 3,5 meter, op grond van de landbouwers.
Kennis van de praktijk
Hebben de mensen van mobiliteit en verkeer wel een rijbewijs CE? Eén dag jaarlijks mee met vrachtwagen of uitzonderlijk vervoer zou hen veel wijzer maken. Veldwegen en loswegen van 3 meter breed zijn niet meer van deze tijd. Oogstmachines zijn immers 3,5 meter breed en hebben minstens 4 meter nodig zonder obstakels. Altijd moet je horen dat de machines alsmaar groter worden. Gaan de internationale machinebouwers voor Vlaanderen alleen kleinere bouwen? In 1970 waren immers de meeste maaidorsers breder dan de huidige.
Als men iets wil doen voor de landbouw moet men ruimte scheppen voor landbouwmachines. Of eerlijk durven toegeven dat Vlaanderen een groot recreatiepark moet worden, en men de landbouwers stilaan gaat wegpesten of alleen maar valse hoop geven.
Marc Van Mulders
Lid deelraad landbouw Aalst