Het is mooi geweest, twee jaar is een mooie tijd. Ik heb het ongeloofelijk graag gedaan, maar ik voel ook dat het tijd is om iemand anders zijn verhaal of boodschap te laten brengen. Voor mij is het goed, al zal het effen ‘pikken’. Tegelijk ben ik iemand die altijd benieuwd is: wat gaat mijn opvolgster doen. Blij dat ik mijn lintje kan doorgeven is dus niet het juiste woord, maar ik ben er niet rouwig om. De titel had een impact op mijn leven, zeker ook wat het gezin betreft. Twee jaar is echt mooi.
Had je jezelf ingeschreven om aan de verkiezing deel te nemen twee jaar geleden?
Ja, ik had mezelf ingeschreven, maar wel pas na lange motivatie van collega’s, man, vrienden. Als ik iets moet beslissen ga ik bij vele mensen te rade en dan vorm ik mijn eigen mening. Het feit dat mijn man er al positief achter stond en mijn familie me steunde deed veel.
Had je een ambitie na je overwinning?
Neen ik had geen plan ofzo op voorhand klaar. Ik heb alles gewoon op mij laten afkomen. Ik heb weinig gepland maar wel nagedacht over wat ik wou zeggen of waar ik mijn focus op wou leggen. Ik heb geen dingen proactief opgezocht. De eerste weken verschoot ik van de aandacht en vragen die op u afkomen. Eigenlijk vind ik dat wel positief dat er nog zoveel media interesse hebben in landbouw. Het is ook een teken dat ze op een positieve manier de land- en tuinbouw opzoeken.
Zelfs Libelle en de weekendbijdrages bij de kranten contacteerden mij. Ik vind dit toch een teken dat de algemene media de landbouw toch ook in een positieve sfeer wilt brengen. “Ze willen ons wel, maar we beseffen het niet”. Dat was dan ook een positieve impuls waar ik graag op inging, want je bereikt hier enorm veel mensen mee.
Zelf heb ik geen evenementen spontaan opgezocht of mensen/bedrijven aangeschreven. Maar ik heb het op mij laten afkomen. Dit was al superdruk genoeg. Zeker het eerste jaar na de overwinning.
Welke boodschap nam je mee als Schoonste Boerin?
Onbekend is onbemind en dat vind ik zo jammer. Mensen hebben een oordeel over iets, zo ook over land- en tuinbouw. Vaak hebben ze een negatief oordeel over ons, waarbij ze niet goed weten waarover ze praten. En dat vind ik niet correct, je moet u eerst informeren en weten waarover je spreekt. Daarom heb ik altijd over land- en tuinbouw gesproken en heb ik niet specifiek willen ingaan op bijvoorbeeld de melkveetak. Ik vind het belangrijk dat we iedereen aan bod laten komen en hierom heb ik nooit echt enkel vanuit de veesector willen spreken.
Ik heb ook getracht om mijn boodschap verder te brengen dan onze sector om zo meer waarde te geven. Binnen onze land- en tuinbouwsector is er immers kennis over elkaar. Toch heb ik bijvoorbeeld ook de gelegenheid gehad om bv. bij boomtelers te komen en dit vond ik wel leuk. Zeker omdat het uw blik verder open zet.
Heb je het grote publiek voldoende bereikt?
De meeste aanvragen om ‘iets’ te doen komen natuurlijk voor het merendeel uit onze sector zelf. Maar de schrijvende pers die mij heeft opgezocht bereikt toch een groot publiek. Wat ik ook bijzonder leuk vond, was het contact met de kinderen. Hierbij merkte ik, dat wanneer een kind u graag heeft, de ouders u ook graag hebben. Scholen zijn bij ons op het bedrijf geweest en ik ben naar scholen gegaan. Misschien zat hier nog meer in, maar uiteindelijk kamp ik ook met een tijdsgebrek. Er zit misschien wel nog potentieel om iets met kinderen te doen, bijvoorbeeld via Ketnet ofzo.
Waren er negatieve ervaringen tijdens je periode als Schoonste Boerin?
Ik heb vaak gevraagd om artikels te mogen nalezen vooraleer ze gepubliceerd werden. Niet uit wantrouwen, maar journalisten die de sector niet kennen kunnen uit onwetendheid fouten maken.
Negatieve ervaringen heb ik eigenlijk niet, behalve misschien één grappige annekdote. Zo was er een fotograaf die absoluut een foto van mij in de melkstal wou nemen. Welke koe stond er op de achtergrond, ... , natuurlijk de minst propere van de’n hoop. Op het moment zelf viel onze aandacht hier niet op. Tot de foto gepubliceerd stond. Maar dit detail is gelukkig iets dat enkel mensen uit de sector opvalt, en niet het grote publiek bereikt.
Dekt de titel van Schoonste Boerin de lading goed of kon er beter voor een andere titel gekozen worden?
Boerin op zich vind ik geen negatief woord. Over het woord ‘schoonste’ kan je discussiëren. De organisator van de wedstrijd, Field Communication, geeft aan dat het niet om het uiterlijk gaat. Maar bij veel mensen gaat het hier nog net wel om. Ik hoor dikwijls bij de mens in de straat dat het over de schoonste gaat, in de zin van het mooiste poppemieke. Schoonste is dus misschien niet zo goed gekozen. Het trekt natuurlijk wel de aandacht van de algemene media.
Heeft je titel jou en jullie bedrijf wat bijgebracht?
Viel het te combineren om Schoonste Boerin te zijn en mee te draaien op het bedrijf en buitenshuis te werken?
Het was druk, zeker het eerste jaar na de overwinning. Het tweede jaar was rustiger. Het was leuk, aangenaam druk en combineerbaar. Ik wil zeker niemand van de nieuwe kandidates afschrikken. Het is ook plannen, plus ik had mijn schoonfamilie en man rond mij die stonden achter wat ik deed. Ze konden probleemloos het werk op het bedrijf opvangen én de kindjes.
Wat ik deed heb ik ook grotendeels alleen gedaan. Het was moeilijk om met het gezin op te treden omdat ik met jonge kinderen zit, die hun mama niet graag delen. Toch vonden de kinderen het ‘de max’ als hun mama weer eens in een boekje stond.
Heb je kunnen realiseren wat je wou? Of was de periode van twee jaar Schoonste Boerin te kort?
Neen, ik hem mijn verhaal kunnen vertellen. Het is tijd voor iemand nieuws die ongetwijfeld andere accenten gaat brengen. Het is goed geweest.
Hoe heeft de boerin Karen Verplancke 2016 beleefd?
Sociale media en precisielandbouw zijn twee items die steeds meer beginnen leven bij de landbouwers. Ben jij er mee actief?