
Fotowedstrijd
Met de campagne ‘Tour de crème’ wil de provincie Vlaams-Brabant het hoeve- en streekijs in de kijker zetten. Hierom werden twaalf bedrijven geselecteerd over de hele provincie. Al wie een hoeve- of streekijsje gaat proeven op één van de deelnemende bedrijven kan meedoen met een fotowedstrijd op instagram met #ikenmijnijsje. De leukste, origineelste of mooiste foto maakt aanspraak op een hoevebon van 50 euro. Van mei tot en met september is er maandelijks een loting.
Korte keten
“Een ijsje eten op de boerderij is een mooi voorbeeld van de korte keten. Steeds meer mensen doen hun boodschappen niet langer uitsluitend in de supermarkt of de winkel. Hierom willen we ook als provincie het hoeve- en streekijs promoten”, aldus Monique Swinnen.
De korte keten is een manier van verkopen waarbij er een rechtstreekse band is tussen producent en consument. Op die manier heeft de landbouwer meer invloed op de prijs, de productiemethode en het aanbod. Met zo’n transparant systeem is hij niet enkel een ambassadeur voor zijn product, maar ook voor de hele korte keten, vindt Monique Swinnen. Ze wijst erop dat de consument in ruil verse en kwaliteitsvolle producten krijgt, recht van bij de boer, zonder veel voedselkilometers of verpakkingsafval, maar met ondersteuning van de lokale economie.
Meer info: www.vlaamsbrabant.be/tourdecreme.