Startpagina Archief

Tour de Crème voor promotie van hoeve- en streekijs

Op het Molenhof in Brussegem (Merchtem) lanceerde Vlaams-Brabants gedeputeerde voor Landbouw Monique Swinnen begin deze week de campagne ‘Tour de Crème’. Deze loopt van 1 mei tot en met 30 september om het hoeve- en streek-ijs in de kijker te stellen.

Leestijd : 2 min

Gedeputeerde Swinnen merkt op dat in de streek rond Brussel de grondprijzen heel hoog zijn. “Maar tegelijk zijn er ook vele consumenten in de buurt en biedt het heuvelende landschap fiets- en wandelmogelijkheden”. De landbouwer kan meer doen dan produceren en zich zo ook verbreden, legt Swinnen uit. Een mooi voorbeeld zien we hier vandaag op het Molenhof. Hier wordt grondwitloof gekweekt en worden ook runderen en Brabantse trekpaarden gehouden. Sinds 2008 wordt de melk van het nabijgelegen ‘Hof ten Velde’ hier verwerkt tot ambachtelijk ijs. Op het terras kan men genieten van het hoeve-ijs en momenteel werken de uitbaters aan een verbruiksruimte. Graag zouden ze een glazen wand installeren zodat de bezoekers zicht hebben op de ijsproductie.

Fotowedstrijd

Met de campagne ‘Tour de crème’ wil de provincie Vlaams-Brabant het hoeve- en streekijs in de kijker zetten. Hierom werden twaalf bedrijven geselecteerd over de hele provincie. Al wie een hoeve- of streekijsje gaat proeven op één van de deelnemende bedrijven kan meedoen met een fotowedstrijd op instagram met #ikenmijnijsje. De leukste, origineelste of mooiste foto maakt aanspraak op een hoevebon van 50 euro. Van mei tot en met september is er maandelijks een loting.

Korte keten

“Een ijsje eten op de boerderij is een mooi voorbeeld van de korte keten. Steeds meer mensen doen hun boodschappen niet langer uitsluitend in de supermarkt of de winkel. Hierom willen we ook als provincie het hoeve- en streekijs promoten”, aldus Monique Swinnen.

De korte keten is een manier van verkopen waarbij er een rechtstreekse band is tussen producent en consument. Op die manier heeft de landbouwer meer invloed op de prijs, de productiemethode en het aanbod. Met zo’n transparant systeem is hij niet enkel een ambassadeur voor zijn product, maar ook voor de hele korte keten, vindt Monique Swinnen. Ze wijst erop dat de consument in ruil verse en kwaliteitsvolle producten krijgt, recht van bij de boer, zonder veel voedselkilometers of verpakkingsafval, maar met ondersteuning van de lokale economie.

Meer info: www.vlaamsbrabant.be/tourdecreme.

Actueel

Pluimveehouder Bart Baeyens: “Gaan ze onze bedrijven echt sluiten op basis van foute en verouderde gegevens?”

Agriflanders Heel de landbouwsector krijgt vandaag te maken met de grootste verzameling aan uitdagingen waar die ooit al voor gestaan heeft, en het lijkt maar niet te stoppen. Voor pluimveehouder Bart Baeyens uit Oud-Turnhout viel de grootste bom toen begin 2022 de rode bedrijven op de PAS-lijst bekend werden gemaakt. Zijn vleeskuikenbedrijf met 2 gloednieuwe stallen moet sluiten.
Voir plus d'articles
Meest gelezen