Nadat begin 2017 de oproep voor innovatieve projecten in de land- en tuinbouw gelanceerd werd met als richtinggevend thema ‘landbouwverbreding’, boog een professionele jury zich over de vele inzendingen. Eind vorige maand volgde de uiteindelijke bekendmaking op de opendeurdag van het provinciale instituut voor Biotechnisch Onderwijs (PIBO) in Tongeren. "In totaal ontvangen vijf projecten elk een geldprijs van 5.000 euro om hun idee verder vorm te geven", aldus gedeputeerde Moors.
De land- en tuinbouw wordt voortdurend geconfronteerd met nieuwe ontwikkelingen en uitdagingen. Verbredende activiteiten, zoals onder meer educatieve initiatieven, korteketenverkoop en groene zorg zijn geschikt om het landbouwinkomen te diversifiëren en risico te spreiden. Dit zorgt voor een stabielere bedrijfsvoering in een sector met vele uitdagingen.
Onderzoek, ontwikkeling en innovatie
De oproep stond open voor elk innovatief concept met betrekking tot land- en tuinbouw, maar projecten met een focus op multifunctionele of verbredende landbouw kregen de voorkeur. "Door de landbouwactiviteit te verbreden kan een maatschappelijke meerwaarde worden gecreëerd, kunnen nieuwe, duurzame en eerlijke afzetmarkten worden gevonden en kunnen agrarische ondernemingen de financiële risico’s beter spreiden", verduidelijkt gedeputeerde Inge Moors verder. Dit wedstrijdconcept sluit aan bij de kerndoelstellingen van Europa2020 en bij het nieuwe Gemeenschappelijk Landbouwbeleid, waar onderzoek, ontwikkeling en innovatie de rode draad zijn.
De laureaten
Seprosa is een project van Jonedco dat de Haspengouwse fruitsector wil stimuleren door het oprichten van een BOB (beschermde oorsprongsbenaming) voor Haspengouwse schuimwijn. Onder de naam Seprosa moet de wijn zich in de markt kunnen zetten als rechtstreekse concurrent voor andere mousserende wijnen en aperitiefdranken. De schuimwijn moet echter wel voor minimum 60% bestaan uit commerciële fruitrassen, maximaal 20% oude fruitrassen en 20% tot 40% druivenwijn. Op deze manier wilt Seprosa een nieuwe afzetmarkt creëren voor de fruitsector en op een duurzame manier de afhankelijkheid van het buitenland voor afzet verminderen.
Met Luc Stinkens aan het roer is de Boekheidehoeve niet alleen een landbouwbedrijf met een hart voor dieren maar voor de hele landbouwsector. Het Breughelvarken is een project waarbij het contact tussen mens en dier, diervriendelijk werken, kwaliteitsvol vlees en een volledig opvolgbare duurzame keten centraal staan. Met het Breughelvarken geeft Luc Stinkens een aanzet tot de ontwikkeling van een nieuw verdienmodel in de varkenshouderij. Een verdienmodel dat door inbedding van verbredende activiteiten, zoals korteketenverkoop en landbouweducatie, het mogelijk moet maken op een kleinschalige en duurzame manier aan varkenshouderij te doen met een grote betrokkenheid van de consument. Dit succesvol verdienmodel kan ook voor andere projecten in de varkenshouderij een hefboom zijn.