
Het verkopen met verlies was al aan banden gelegd; nu moeten supermarkten dus als het aan Macron ligt altijd 10 procent bovenop de aankoopprijs doen. Daarnaast mag de prijs bij promoties volgens de voorstellen niet meer dan 34 procent dalen. Ook mag niet meer dan een kwart van het productvolume onder een promotie worden verkocht. De maatregelen zouden voor een proefperiode van 2 jaar moeten gelden, en worden vervat in een nieuwe wet.
De wet zal in de eerste helft van 2018 worden gepresenteerd, schrijft persbureau Reuters op basis van anonieme bronnen, en moet nog door het Franse parlement worden goedgekeurd. De wet zal ook andere elementen bevatten die een betere prijs voor voedsel moeten opleveren. De wet moet bijvoorbeeld ook afrekenen met de praktijk waarbij supermarkten bij schommelende grondstofprijzen direct eerder afgesproken prijzen opnieuw willen onderhandelen met leveranciers.
De Europese Commissie kan onderzoeken of de Franse stap wel in overeenstemming is met de mededingingsafspraken die in de EU gelden.
In Frankrijk zijn de boerenorganisaties van oudsher sterk en worden landbouwers door politici gezien als een zeer belangrijke doelgroep. Meer dan de helft van het omvangrijke land wordt door landbouw in beslag genomen. Frankrijk is de zesde grootste landbouwproducent ter wereld. Naast zowat een half miljoen boeren is Frankrijk de thuisbasis van een machtig agrocomplex met grote verwerkers als Danone en handelsbedrijven als Louis Dreyfus.