De consument kan voor de volle 100 % de prijs bepalen bij dit nieuwe merk dat een vernieuwend karakter heeft. De prijs wordt gezet op basis van verschillende criteria (oorsprong van het product, soort verpakking, vergoeding aan de producent, ...).
Gedurende meerdere weken kon de Belgische consument een online bevraging invullen om te bepalen welk bedrag ze minimaal wouden betalen voor 1 liter halfvolle melk.
Het verdict: volgens het label ‘Wie is de baas?’ wordt één brik halfvolle melk nu verkocht aan de prijs van €1,05 in alle winkels van de Carrefourgroep sinds 16 februari. Onderhandelingen met andere verdelers zijn lopende.
Op basis van criteria verzameld bij internetgebruikers is de melk die onder dit label verkocht wordt, 100 % Belgisch, zonder genetische modificatie en komt de melk van koeien die minstens vier maanden hebben buiten gelopen.
Als deze ‘nieuwe’ melk hier evenveel succes heeft als in Frankrijk op dit moment, dan kunnen nieuwe producten onder het label ‘Wie is de baas?’ gecommercialiseerd worden in de komende maanden. De consument kiest welke producten, en in een tweede fase bepalen ze de verkoopprijs.
In Frankrijk zijn al meerdere andere voedingswaren beschikbaar in de winkels. Denk hierbij aan bioboter, pizza, appelsap, gehakt, appelmoes, en seizoenssalade. Andere producten zoals pasta, conventionele boter, eieren, plattekaas zijn weldra beschikbaar.