Volledige update

Autofabrikanten updaten tegenwoordig tussen elke nieuwe generatie het bestaande model. Dit is nodig om competitief te blijven in de populaire autosegmenten. Soms worden slechts kleine esthetische aanpassingen gedaan, soms zijn de ingrepen drastischer. Dat laatste is het geval met de Ford Edge die intussen drie jaar aanwezig is op onze markt.

Nieuwe snufjes

Terwijl de achterzijde van de wagen slechts beperkt veranderde, kreeg dit gefacelifte model vooraan een nieuw rooster dat werd losgekoppeld van de voorlichten. Hierdoor zal je deze nieuwe versie gemakkelijk herkennen. Ford introduceerde nu ook een ST-Line-variant. Daarin wijzigde de motorisering niet, maar je krijgt wel een dynamischere versie.

De wijzigingen door deze update van de Edge stoppen niet aan de buitenzijde, ook het interieur veranderde. We vinden niet alleen een 8-inch infotainment touchscreen, maar ook een nieuw aanpasbaar digitaal dashboard. De middenconsole kreeg een nieuw ontwerp. Dankzij de draaiknop bij de automatische versnellingsbak en de elektronische parkeerrem ontstond extra opslagruimte. Er zit tevens een draadloos oplaadsysteem voor smartphones.

De Edge is uitgerust met talloze innovatieve technologieën zoals rijhulpmiddelen. Zo vinden we nu adaptieve snelheidsregelaars, een Stop & Go-functie, rijvakassistentie en begeleiding tijdens (ontwijkings)manoeuvres. Het brengt de Ford Edge alsmaar dichterbij het autonoom rijden.

Enkel in diesel

Deze grote SUV van Amerikaanse afkomst is niet beschikbaar in een benzineversie. Ford houdt zich met dit model dus ver weg van het diesel bashen. De vernieuwde Edge beschikt over een viercilinder 2.0 l dieselmotor. In ons land is deze verkrijgbaar in twee vermogensopties die mooie koppelwaarden leveren. De eerste voldoet aan de Euro 6-normen en biedt 190 pk voor een koppel van 400 Nm, terwijl de bi-turbo-versie 238 pk ontwikkelt voor 500 Nm koppel. Ondanks zijn gewicht van meer dan 2 ton leverde de Ford Edge - enkel beschikbaar in vierwielaandrijving - behoorlijke prestaties en een aanvaardbaar (gemeten) verbruik tijdens de testrit op de besneeuwde wegen in Zweden. De krachtigste versie is exclusief uitgerust met de nieuwe achttrapsautomaat. Dit bezorgt deze grote SUV nog meer rijplezier.

De Ford Edge is comfortabel. Hij beschikt over voldoende ruimte voor vijf inzittenden met hun bagage. Geluidsoverlast wordt geminimaliseerd door Active Noise Control, een systeem dat ongewenste geluiden in de auto dempt. Het comfort verhoogt nog in de luxueuze variant Vignale dankzij de afwerking in leder en een uitgebreidere uitrusting.

Nicolas Joannès

Meest recent

Meest recent