
De conclusies van deze denkoefening werden eind vorig jaar samengebracht in een strategische beleidsnota met bijhorende actiepunten. Deze werden op 2 maart voorgesteld (lees ook het interview met Filip Vanaken op voorgaande pagina).
Nieuwe huisstijl
De meest zichtbare verandering voor de buitenwereld is de introductie van een nieuwe huisstijl met een nieuw logo als opvallend visitekaartje. Het nieuwe krachtige logo illustreert de schakels die de solide verbinding tussen de coöperatie en telers vormen. Een krachtig lettertype symboliseert de standvastige kwaliteit en de natuurlijke kleuren verwijzen naar de verfijnde ambacht. “Het woord ‘veiling’ is bewust verdwenen uit het nieuwe logo”, benadrukt Demaré. “Waarom? Ten eerste is REO veel meer dan alleen een afzetapparaat. Ze is een coöperatie die haar leden-telers op meerdere manieren ondersteunt en ontzorgt. Ook qua verkoop doet REO veel meer dan enkel veilen. Naast de klokverkoop maken contractverkoop, bemiddeling en strategische partnerships nu een belangrijk deel uit van onze commerciële strategie. Ten slotte speelt ook internationale herkenbaarheid een rol. Het woord ‘veiling’ is nu eenmaal moeilijk uit te spreken voor anderstaligen. Voor die redenen spreken we vanaf nu alleen nog van REO.”
Coherent merkenbeleid
De nieuwe huisstijl wordt vanaf nu stap voor stap uitgerold. “Te beginnen met het uitzicht van ons bedrijfsterrein. Aanpassingen van de verpakkingsmaterialen voor de REO-producten zullen in de loop van het seizoen plaatsvinden”, legt algemeen directeur Filip Vanaken uit. “Wie zich wil laten verleiden door REO-producten, zal niet ver moeten zoeken dankzij onze gerestylede verpakking en ons nieuw merkenbeleid met het hoofdmerk REO en 4 REO-submerken. Het hoofdmerk staat voor producten met een correcte productkwaliteit. De 4 submerken vertegenwoordigen telkens een specifiek productsegment. ”
REO Sublime groepeert REO-producten van topkwaliteit. REO Terra biedt onderdak aan authentieke REO-producten, uniek geteeld of apart in hun soort, terwijl REO Nova het submerk is voor innovatieve producten. Vivo by REO ten slotte toont de ambitie van REO om een markt te vinden voor ieder product, ook als de kwaliteit eens iets minder is.
Ontzorgen van producenten
Samen met een nieuwe huisstijl en coherent merkenbeleid werden nog andere elementen opgenomen in de toekomstbestendige identiteit van REO. Op commercieel vlak zal REO een actievere rol op zich nemen in prijszetting en afzet om het collectieve belang van haar telers te beschermen. In eigen land blijft REO rechtstreeks samenwerken met haar kopers, terwijl ze voor de export vertrouwt op sterke partners. Deze strategie stelt REO in staat om haar kernactiviteiten uit te bouwen.
Bijsturingen in functie van een optimale productkeuring bij aanvoer staan eveneens op stapel.
Tevens worden interne bedrijfsprocessen onder de loep genomen in functie van verbeterprojecten en worden zowel de bestaande veiligheidscultuur als het welzijn op het werk (nog) meer ingeburgerd. Daarnaast liggen ook verbouwingsplannen op tafel in het kader van een vlotte aanvoerlogistiek, openingsuren en de bewaring van groenten en fruit.
Als kennispartner blijft REO ook haar telers-coöperanten helpen met hun administratie rond certificatie, facturatie… REO neemt op die manier een aantal kopzorgen weg bij haar telers-coöperanten, zodat ze zich volledig kunnen concentreren op datgene waarin ze goed zijn, namelijk: met passie en vakkennis kwaliteitsvolle groenten en fruit telen.