
"Uiteraard zijn wij als haven de eerste zone bij uitstek om dat soort technologieën te ontsluiten", klinkt het bij de Port of Antwerp-Bruges. Concrete afspraken over het ter beschikking stellen van haventerreinen zijn er momenteel echter niet. Toch zijn de ambities van Monarch niet min. CEO Penmetsa heeft plannen voor lokale productie, onderzoek en een zogeheten CoE (Center of Excellence) in Vlaanderen.
Geen wettelijk kader
Vorig jaar begon Monarch, in samenwerking met retailgroep Colruyt, aan een pilootproject met een elektrische, zelfrijdende tractor. "Die tests zijn klaar en we moeten nu kijken wat daar de volgende stappen zijn", aldus Penmetsa. "We zijn momenteel vooral bezig met de overgang van bijvoorbeeld wijngaarden in de landbouw, richting de zuivelindustrie. Ook daar heeft men slimme tractoren nodig. Maar evengoed in de paardensport, op golfterreinen of op luchthavens kan men onze technologie inzetten (bijvoorbeeld om het gras te maaien)."
Dat betreurt de CEO, want een elektrische, autonome tractor kan in theorie heel wat efficiëntiewinsten boeken. Dat kan bijvoorbeeld door de enorme hoeveelheden data die de sensoren opslaan. Die data kunnen met behulp van artificiële intelligentie worden geanalyseerd. Via software-updates kan de tractor nog slimmer worden, zonder opnieuw naar de fabriek te moeten.
Investeerders aantrekken
Penmetsa, een ingenieur met Indische roots, hoopt investeerders aan te trekken. "We zijn hier niet toeval
Vorig jaar haalde Monarch 122 miljoen euro groeikapitaal op. Op korte termijn wil Monarch 150 autonome elektrische tractoren verkopen. Of en wanneer men effectief in Antwerpen zal produceren, valt af te wachten.
Monarch heeft de ambitie om over 5 jaar werkgelegenheid te bieden aan 700 mensen.