De Commissie bepleit een meerjarenbegroting die 1,26% van het bruto nationaal inkomen (bni) van de EU bedraagt. Dat komt volgens communicatie van de Commissie overeen met ongeveer 2.000 miljard euro (2 biljoen euro). Het gaat om een forse toename. “De meest ambitieuze meerjarenbegroting ooit”, aldus von der Leyen. In de huidige periode van 2021 tot 2027 beschikt de EU over zo'n 1.200 miljard euro of 1,1% van het bni, het uitzonderlijke coronaherstelfonds van 800 miljard euro niet meegeteld.
Critici wezen direct op het feit dat de Commissie in werkelijkheid nog geen 1,8 biljoen euro vrijmaakt voor de beleidsprogramma’s van de EU. Het uitvoerend orgaan zou in haar eigen communicatie de toekomstige inflatie en de terugbetaling van leningen voor het Coronaherstelplan meetellen.
Een nieuwe MFK-structuur
De meerjarenbegroting zou niet enkel fors toenemen, ook de opmaak ervan zou grondig veranderen. Grote traditionele uitgaveposten als landbouw en het cohesiebeleid worden met andere fondsen, zoals migratie, grensbewaking en veiligheid, ondergebracht in ‘Nationale en regionale partnerschapsplannen’. Die zouden over een totaal budget van 865 miljard euro beschikken.
Hoeveel geld gaat naar landbouw?
Eurocommissaris voor Landbouw Christophe Hansen benadrukte in de landbouwcommissie van het Europees Parlement dat die 300 miljard euro het absolute minimum is dat lidstaten zullen uitgeven aan landbouw. “Lidstaten zullen meer geld kunnen investeren naargelang hun noden en plannen voor andere beleidsdomeinen.”
Volgens Hansen blijft het GLB een prioriteit voor én hoeksteen van het EU-budget. Hij beloofde Europarlementsleden een pint mochten ze een voorstel vinden dat geld uit de zakken van boeren neemt. Het voorstel vrijwaart immers inkomenssteun, beargumenteert hij.
Hervorming van het GLB
De Commissie heeft nog plannen voor de Europese landbouw. Oppervlaktegebaseerde inkomenssteun blijft, maar met degressiviteit en aftoppingen moet er meer geld gaan naar landbouwers die het echt nodig hebben: jonge boeren, en kleine en familiale landbouwbedrijven.
De gevrijwaarde inkomenssteun zal breder gedefinieerd worden dan enkel op oppervlakte gebaseerde steun. Het bevat ook andere subsidieprogramma’s voor boeren, zoals agromilieumaatregelen en investeringssteun voor jonge boeren. “De GLB-gereedschapskist blijft vol”, belooft Hansen. “Het inkomen en de steun van boeren is veiliggesteld en ze kunnen met meer vertrouwen plannen en investeren.”
“Inflatie zal de waarde van die steun niet uithollen.” Een automatisch instrument voor inflatieaanpassing moet boeren beter beschermen tegen onvoorspelbare prijsschommelingen. De Commissie wil de waarde van de landbouwcrisisreserve verdubbelen naar 6,3 miljard euro.
Lidstaten zullen meer mogen uitgeven onder de post gekoppelde inkomenssteun. Het plafond daarvoor verhoogt in het voorstel van 13% naar 20%. “Met een extra 5% mogelijk voor sectoren en regio's die dit het meest nodig hebben, zoals veehouderij en gevoelige grensgebieden.”
Stimulansen vormen de kern van het nieuwe beleid. “We stappen af van ingewikkelde, dwingende vereisten naar een systeem dat boeren beloont voor hun extra inspanningen om de bodem, het water, de biodiversiteit en het dierenwelzijn te beschermen.” De Commissie voegt ecoregelingen en agromilieumaatregelen samen in één enkele, door de lidstaten medegefinancierde agromilieumaatregel. Daarin is ook meer ruimte voor maatwerk door de lidstaten dan de huidige milieuconditionaliteiten.
Er komt tot slot een forfaitair bedrag van maximaal 200.000 euro om landbouwbedrijven te helpen met ambitieuze transitieplannen, en een starterspakket voor jonge boeren met meer steun per ha en startsubsidies.
Waar haalt de Commissie het geld?
De stijgende uitgaven moeten uiteraard gefinancierd worden. Het zijn de lidstaten die het gros van het geld ophoesten, maar von der Leyen wil naar eigen zeggen de nationale bijdragen ‘stabiel’ houden. “De budgettaire capaciteit van de lidstaten wordt beschermd”, suste ze op een moment dat vele lidstaten de grootste moeite hebben om de overheidsfinanciën onder controle te houden.
De nationale bijdrages worden aangevuld met zogenaamde eigen middelen. De Commissie zet voor deze meerjarenbegroting volop in op nieuwe eigen inkomsten, met onder meer een heffing voor bedrijven met een omzet van minstens 100 miljoen euro, een belasting op elektronisch afval, een taks op tabaksproducten en een deel van de inkomsten uit CO2-uitstootrechten en de koolstofgrenstaks. Ze raamt dat de totale eigen inkomsten zo kunnen toenemen tot bijna 60 miljard euro per jaar.
In het lijstje met nieuwe EU-belastingen ontbreekt nog de Europese digitaks, een belasting op grote digitale bedrijven zoals Google en Meta, zeggen onder andere de cd&v-Europarlementsleden en Groen-parlementslid Sara Matthieu. Het Europees Parlement is klassiek een grote voorstander van meer eigen middelen voor de EU.
Boeren reageren kwaad
Enkele honderden boeren betoogden op de dag van de aankondiging voor het Berlaymontgebouw uit vrees voor besparingen. Naast Belgische organisaties – Boerenbond, het Algemeen Boerensyndicaat (ABS), de Fédération Wallonne de l'Agriculture (FWA), de Fédération unie de groupements d'éleveurs et d'agriculteurs (Fugea) en de Fédération des jeunes agriculteurs (FJA) – namen ook boerenorganisaties uit Polen, Italië, Spanje, Frankrijk, Oostenrijk, Griekenland, Ierland, Portugal en Servië deel aan deze Europese mobilisatie.
Volgens de boeren bespaart het MFK-voorstel van de Commissie te veel op landbouw. Ze vrezen het verdwijnen van een toegespitst budget voor Europees landbouwbeleid en de renationalisatie ervan, nu het GLB opgaat in de ‘Nationale en regionale partnerschapsplannen’.
Al maanden maken landbouworganisaties duidelijk dat ze steigeren bij de plannen van de Commissie voor het volgende MFK en GLB. Daarbij toonden ze zich strijdvaardig. “Mijn tractor staat klaar”, zei de voorzitter van Copa eerder. Op welke manier is nog niet duidelijk, maar de Europese koepelorganisatie is van plan zich te mobiliseren.
Het Europees Parlement ook
Europarlementariërs waren over het algemeen bijzonder kritisch voor de Commissie. Ze zijn er dan ook van overtuigd dat landbouwers zullen lijden onder de geplande hervormingen.
Het Europees Parlement had zich eerder al uitgesproken tegen het samenvoegen van fondsen, waaronder die voor landbouw en het cohesiebeleid, in ‘Nationale en regionale partnerschapsplannen’, zoals de Commissie dat wil. Die aanpak ‘dreigt beleid dat concrete resultaten heeft opgeleverd en de levensstandaard heeft verbeterd te ondermijnen’. Ze vrezen vooral dat de rol van de lokale en nationale overheden verzwakt wordt, en dat landbouwers worden opgezet tegen de regio's, of de regio's tegen de nationale overheden.
“We zullen geen begroting goedkeuren dat gefragmenteerde nationale plannen promoot zonder link met Europese doelstellingen. Europa heeft nood aan een gedeelde visie, niet 27 verschillende boodschappenlijstjes”, aldus de parlementaire rapporteurs voor het MFK nog.
Die mening deelt Vooruit. “In plaats van samen sterker te worden, dreigen we toe te kijken hoe de verschillen tussen lidstaten groter worden. De nieuwe architectuur komt de facto neer op een nationalisering van het Europees budget, net op een moment dat het Europese budget de kloof tussen de lidstaten zou moeten verkleinen en het Europese belang bijkomend zou moeten dienen.”
De liberaal Benoît Cassart betreurt het dat het budget voor landbouw met 20% wordt verlaagd en dat het wordt ondergebracht in één fonds. “Het plan van de Europese Commissie zal leiden tot een renationalisatie van het GLB en een verlies van eenheid op Europees niveau”, waarschuwde hij. Europese boeren met elkaar laten concurreren zou ‘zelfmoord’ zijn in een wereldmarkt die al ‘zeer concurrerend’ is.
Volgens Yvan Verougstraete (Les Engagés) schuilt achter de flexibiliteit die de Europese Commissie voorstelt het risico dat boeren in de steek worden gelaten. “Als elk land financiert wat het wil, hoe het wil, zonder een sterk gemeenschappelijk kader, zal het GLB datgene verliezen wat het tot een echt Europees beleid maakt. Het zou slechts een coördinatie-instrument worden, ontdaan van zijn ambitie en samenhang”, aldus het Europarlementslid.
Wouter Beke (cd&v) verwelkomde de flexibiliteit van de begroting, die 400 miljard voorziet voor toekomstige crisissen, maar waarschuwde dat boeren niet de rekening mogen betalen. “Onze boeren mogen ook niet opdraaien voor de stijgende defensiekosten. In Europa haken steeds meer boeren af; in Vlaanderen is de gemiddelde leeftijd 56 jaar, slechts 13% heeft een opvolger en 1 op 5 melkveehouders dreigt binnenkort te stoppen. Een apart landbouwbudget blijft essentieel, net als gerichte steun voor jonge boeren”, aldus Beke, die de besparing van 20 à 30% betreurt. “Ik kijk wel positief naar de bijkomende flexibiliteit om klimaat- en milieuregels toe te passen in de realiteit van een sterk verstedelijkt Vlaanderen.”
Saskia Bricmont (Ecolo) noemt het volledig opgaan van de pijler voor plattelandsontwikkeling in een groter fonds niet solidair. “We hebben genoeg van een Europees beleid dat leidt tot het verdwijnen van boerderijen en dat boeren geen fatsoenlijk inkomen biedt. We willen een GLB dat boeren een fatsoenlijk inkomen garandeert, de biodiversiteit in stand houdt door hen te betalen voor de diensten die ze leveren aan de natuur en hen ondersteunt bij de noodzakelijke ecologische transitie. Het voorstel van de Europese Commissie, dat voorziet in een vermindering van 20% van de middelen voor landbouw, voldoet niet aan de behoeften van de boerengemeenschap.” Vlaams Belang noemt de daling ‘een verdere uitholling van de Europese landbouw’.
Wat nu?
De presentatie van de meerjarenbegroting vormt traditioneel het startschot voor lange en slopende onderhandelingen, die doorgaans uitmonden in meerdaagse Europese toppen. Onder de lidstaten is er het klassieke spanningsveld tussen de zogenaamde zuinige landen die de vinger op de knip willen houden en de financieel minder sterke landen die meer uit de begroting ontvangen dan ze moeten bijdragen. Duitsland en Nederland noemden de voorgestelde verhoging van het budget onaanvaardbaar.
Ook het Europees Parlement, waar een meerderheid doorgaans een sterker budget en meer eigen inkomstenbronnen voor de EU eist, moet zijn fiat aan het nieuwe budget geven. “Het parlement is bereid om al zijn bevoegdheden ten volle te gebruiken om ervoor te zorgen dat de volgende meerjarenbegroting beantwoordt aan de ambities en de uitdagingen van de EU, en onder volledig democratisch toezicht staat.”
GLB-expert Alan Matthews zegt in een blog op de website Cap Reform dat we pas in 2027, wanneer de ‘Nationale en regionale partnerschapplannen’ goedgekeurd zijn, kunnen weten hoeveel geld er nog naar het GLB gaat. Pas dan raakt bijvoorbeeld bekend hoeveel de lidstaten nog extra aan landbouw toewijzen. “Het is duidelijk dat er ten minste de komende 2 jaar onzekerheid zal zijn rond de GLB-begrotingscijfers.”





