Startpagina Mechanisatie

Jubileumeditie van Tractor Oldtimer Treffen op zaterdag 27 en zondag 28 mei in Bocholt

De jaarlijkse oldtimershow tijdens het laatste weekend van mei staat vast geprogrammeerd in de agenda’s van vele binnen- en buitenlandse oldtimerliefhebbers. In 2023 wordt de 25ste editie gevierd met een tweedaags jubileumtreffen.

Leestijd : 4 min

De nabijheid van de grens is een garantie voor een grote verscheidenheid van aanwezige merken en modellen op dit event. In Bocholt zie je altijd dingen die je elders zelden tegenkomt.

Rijke Fendt-geschiedenis

“Fendt kent iedereen. Hoe zijn geschiedenis eruitziet en welke type tractoren ze zoal produceerden, is voor velen niet zo bekend. De vzw Bocholter Tractoren & Motoren (BTM) vult dit gat en brengt een overzicht van de rijke Fendt-geschiedenis”, vertelt Cor Nijsen van BTM.

“De eerste in serie gebouwde Fendt, de F9 uit 1936 staat onder meer op het podium in Bocholt. Het is een zeer archaïsche tractor met een OTTO-verdampermotor. Hij is uniek in de Benelux. Ook de voorlopers van de F9, de F6 en zelfrijdende grasmaaiers zullen te zien zijn. Dat gebeurt zelden! Tijdens en juist na de oorlog kwamen er meer bekende modellen, zoals de F22 en de F18, met nog altijd een verdampermotor. Direct na de oorlog lanceerde Fendt de Dieselross-reeks met 1, 2 en 3 cilinder MWM-motoren. Deze tractoren waren zeer robuust en degelijk en lanceerden Fendt als een grote tractorbouwer. In Bocholt vind je alle types tot en met de zware en zeldzame F40. Ook zijn opvolgers, zoals de Fix, de Favorit en de Farmer, waren zeer geliefde modellen. Ze zullen er allemaal zijn met de verschillende motoren en aandrijvingen.”

Speciale Fendts

Bijzondere aandacht gaat dit jaar naar de werktuigdragers. “Ze zijn nooit eerder getoond in deze diversiteit in België. Vooral de 2 bietenrooiers – een unicum in Europa – zullen de aandacht trekken en zijn alleen al de verplaatsing waard.”

Ook de uiterst zeldzame eerste Fendt-wijnbouwtractor (de Dieselross F 237LS) en nooit eerder getoonde Fendts in blauwe, rode, gele en oranje kleur, dus andere kleuren dan het bekende groen, zullen aanwezig zijn.

“Liefhebbers van Fendt zullen hun ogen kunnen uitwrijven, want ook de zeer zeldzame, grote zescilinders 622 en 626 zijn aanwezig. Zelfs een uit Noord-Duitsland afkomstige, op schaal 1/2 gebouwde en afstandbestuurde tractor van het model 626 zal present zijn. Dat is een unicum voor België”, aldus Cor Nijsen. “Als verrassing zal een Fendt die niemand ooit gezien heeft zijn eerste optreden buiten de garagedeuren maken...”

David Brown op tweede podium

Kleinere merken – zoals David Brown (DB) – komen zelden aan bod op podiums tijdens oldtimershows. Naast het hoofdpodium reserveert BTM een speciale erering voor dit merk uit Engeland. “Als groot industriëel concern, vooral bekend van aandrijvingen en tandwielproductie, sprong DB in 1938 ook mee op de golf van tractorproductie. Dit gebeurde eerst in opdracht van Ferguson, waar de fameuze Ferguson Brown in opdracht geproduceerd werd. De relatie verzuurde. DB startte een eigen lijn vanaf de Cropmaster, eerst het model 25 en 30 om over te gaan naar de heel bekende modellenreeks 800, 700 en later de 900. De oorspronkelijk rode kleur veranderde verschillende malen in wit, kastanje, blauw... Het was niet altijd een commerciëel succes. Ook de 1000-reeks, die erna gebouwd werd (wit met rode wielen), verkocht nog goed. Toen de markt echter kleiner werd, verkocht DB zijn tractorlijn aan Case, die deze tractoren nog een hele tijd verder bouwde en verdeelde onder de naam Case - David Brown.”

Mekka van de vele merken

Bocholt ligt in het noorden van Limburg, aan de grens met Nederland en Duitsland. Het is steeds een landbouwgebied geweest met intensieve landbouw, sterk gericht op de veeteelt. “De zware leem- en kleigronden van de Maasvlakte en van Haspengouw zijn niet ver weg en zorgen voor een heel ander scala aan tractoren dan de lichte modellen van de zandgrond uit de Kempen. Dit resulteert in een grote verscheidenheid aan modellen en merken”, legt Nijsen uit. Hij somt enkele aanwezige merken voor ons op.

“Door hun uitzicht, geluid en startprocedure zijn de vele gloeikoptractoren – zoals Vierzon, Ursus, Landini, Le Percheron en zeker de Lanz-reeks, van klein tot groot– niet te negeren. Zelfs de uit Boedapest afkomstige HSCS (Hoffherr Schranz, Clayton & Schuttlewort) zal vertegenwoordigd zijn. Ook de Amerikaanse tractorscene zal de revue passeren, met onder meer Allis Chalmers en International, John Deere... Uiteraard ontbreken ook de Engelse en Engels/Amerikaanse types niet, zoals de bekende merken Ferguson en Ford, Massey Harris, Austin en David Brown. Typisch voor de Limburgse scene zijn de International-tractoren, die zowel in Duitsland, Frankrijk, Engeland als in Amerika gebouwd worden en die onderling verschillend zijn. Uit Frankrijk zal zeker Renault en Vierzon aanwezig zijn. Het grootste aantal merken komt echter nog steeds uit Duitsland: Hanomag, Deutz, MAN, Porsche, Holder, Eicher, Guldner, Hela, Fahr, Feldmeister, Fendt, Schlüter, Hatz, Nordtrak ... Unieke exemplaren, zoals Pavesi en Lugli uit Italië, kunnen in Bocholt bewonderd worden, naast bijvoorbeeld O&K, MBA, Bolinder Munktell, Volvo en andere.”

Internationaal gebeuren

Daarnaast zijn er in Bocholt ook vrachtwagens, legervoertuigen, fietsen en moto’s aanwezig. Ieder jaar zakken ook woonwagens – zeg maar voormalige circuswagens – die werden gerestaureerd en ingericht als mobilhomes in grotere getallen naar Bocholt af. Ze geven het geheel een extra dimensie. Oude (landbouw) ambachten zorgen bovendien voor de couleur locale.

Door de vele buitenlandse deelnemers en bezoekers is het Tractor Oldtimer Treffen van Bocholt een groot internationaal gebeuren. Ze prijzen Bocholt ieder jaar weer omwille van de grote verscheidenheid aan tentoongestelde materialen. “Dit siert Bocholt en het toont aan hoe een hobby de meest uiteenlopende mensen kan samenbrengen, waarbij taal zelden een probleem is”, besluit Cor Nijsen.

AV

Praktische informatie vind je via deze link.

Lees ook in Mechanisatie

Meer artikelen bekijken