Startpagina Archief

De meerwaarde van de weide

Melk van koeien die grazen is gegeerd. Supermarkten willen weidemelk in hun zuivel. En waarom ook niet? Grasmelk is gezonder, niet waar? Koeien zijn gelukkiger in de wei dan op stal, toch? En je proeft toch wel het verschil? Eenduidige antwoorden zijn er niet. Uiteindelijk weegt maar één argument echt door: mensen willen koeien in de weide zien.

Heeft u het Weidemelklogo al gezien? Dat toont een zwart-witte koe, kauwend op een groen klavertje vier. U vindt het dezer dagen al op de kazen van het huismerk van supermarkten als Lidl en Albert Heijn. Achter het logo zit de Nederlandse stichting Weidegang, die de dalende trend van weidegang probeert te keren om de consument niet te vervreemden van de melkveehouderij.

Het Weidemelklogo is intussen overgewaaid naar België. Milcobel, Laiterie Des Ardennes (LDA) en Solarec, FrieslandCampina, Inex, Olympia, Mikka en Lactis Pur Natur...

Dit artikel is alleen voor abonnees

U heeft uw maandelijkse limiet van gratis beschikbare artikels bereikt

Abonneer nu

Al abonnee of geregistreerd?

Log in of Activeer uw abonnement

Actueel

Red je Boer, want boeren zijn geen boeven

Actueel Het levenswerk van honderden boerengezinnen wordt teniet gedaan met het nieuwe stikstofakkoord, en dat zonder veel onderbouwde uitleg vanuit de overheid. Voor de meeste Vlamingen is die problematiek een ver-van-hun-bedshow, en daarom willen de leden van de Stuurgroep Turnhouts Vennengebied een stem en gezicht geven aan de getroffen gezinnen met hun nieuwe actie ‘Red je Boer’.
Voir plus d'articles
Meest gelezen