voedingssector vraagt ook om info en begeleiding
Maatregelen en middelen
Voor de sectoren die hoge invoertarieven kennen, zoals de brede voedingssector, is dit positief nieuws. Ook met een akkoord blijft de Brexit wel een grote impact hebben op het Vlaamse bedrijfsleven. De douaneformaliteiten voor export naar het Verenigd Koninkrijk zijn tijdsintensief en houden een bijkomende kost in voor onze bedrijven.”
Volgens onderzoek staan bij de Brexit met een akkoord 6.500 jobs op de helling. Omdat er een akkoord gevonden is, zijn er geen invoertarieven en dat is voor onze bedrijven, en zeker ook deze in de agrovoedingssector, erg belangrijk. Wel worden de Vlaamse bedrijven die naar het Verenigd Koninkrijk exporteren, vanaf 1 januari 2021 geconfronteerd met douaneformaliteiten en dus extra kosten.
Om bedrijven bij te staan bij deze keuze, staat Vlaanderen klaar met een pakket aan maatregelen én middelen. Er is voorzien in 83 miljoen euro extra steun voor bedrijven die getroffen worden door de Brexit. 50 miljoen euro daarvan zet Vlaanderen in via VLAIO en 3 miljoen euro via VLAM. Europa voorziet ook in een Brexitnoodfonds van 5 miljard euro voor de meest getroffen sectoren en regio’s, zoals Vlaanderen.
Het Verenigd Koninkrijk is de vierde grootste exportmarkt van ons land. “Dit handelsakkoord is voor onze sector dan ook een meer dan welkom cadeau onder de kerstboom”, stelt Bart Buysse, CEO Fevia. “Zonder handelsakkoord zouden onze bedrijven jaarlijks 321 miljoen euro aan tarieven moeten betalen, wat onze export gemiddeld 15% duurder zou maken.”
‘Green lanes’
Fevia vraagt concreet om op korte termijn en op een bevattelijke manier duidelijkheid te scheppen over wat het handelsakkoord voor onze voedingsbedrijven betekent qua regels en formaliteiten.
Na Nieuwjaar zullen voedingsbedrijven die naar het Verenigd Koninkrijk exporteren voor het eerst douaneaangiftes moeten doen en krijgen ze ook te maken met bijkomende gezondheidscontroles voor bepaalde voeding.
Om de voedselbevoorrading te blijven garanderen en voedselverlies te vermijden vraagt Fevia dan ook om transport van voedingswaren voorrang te verlenen aan de grenzen en zogenaamde ‘green lanes’ in te stellen.





