Startpagina Edito

Edito: bio is een (moeilijke) keuze?

Biologische landbouw is een boeiend onderwerp om uit te werken, zeker als je op het spanningsveld stuit waarbij er al dan niet voor ‘bio’ wordt gekozen.

Leestijd : 2 min

Om diverse redenen, maar dan toch vooral omwille van afzetzekerheid en prijsvorming, hebben gangbare landbouwers (momenteel) twijfels over het omschakelen naar een biologische productiemethode. Dat leerden we bij de projectmedewerkers van ‘Bio zoekt boer’. Zij proberen naargelang de marktvraag die ze detecteren er met het gepaste aanbod op in te spelen. Dat is niet alleen een logische, maar vooral een duurzame houding, als je het ons vraagt.

De beleidsmaker, in de eerste plaats ‘Europa’, duwt daarentegen stevig op het gaspedaal om de biologische productie én consumptie omhoog te drijven. Gelukkig lijken ook zij begrepen te hebben dat er eerst marktvraag naar bio moet zijn, alvorens de biologische productiemethode te ondersteunen. De omgekeerde beweging kan desastreuze gevolgen hebben. Al denken we in alle eerlijkheid dat actoren uit de biosector al in deze valkuil zijn gestapt.

Vlaanderen wil in het kader van het Europees beleid het bio-aandeel in de overheidscatering verhogen naar 5%. Zo leert ons alvast de recentste versie van het Strategisch Plan Bio, die eerder dit jaar werd gelanceerd.

Zo komen we in dit verhaal bij de consument uit. Wat wil die? Het gros van de consumenten koopt prijsbewust. Een kleinere groep kiest bewust voor bio in de winkel.

De kostprijs wordt vaak genoemd als reden dat de consument zich laat verleiden om een bepaald product, bio of niet, te kopen in de winkel. Toch mogen we niet stellen dat een bioproduct per definitie duurder is. Dit leerde ons een speurtocht naar de prijzen in de supermarkt. We komen dus bij de stelling uit dat bio een bewuste keuze is van iedere speler in het verhaal.

De spelregels worden als eerste grotendeels door Europa bepaald. Ons inziens zijn ze in het bioverhaal te vlug over de aspecten van lokale productie en socio-economische duurzaamheid gegaan. Bioproducten die van kilometers ver worden ingevlogen of de lokale bioteler die onder kostprijs zijn producten kwijt moet... dat zijn aspecten die ons niet smaken.

Een verandering hier en daar is nodig, zowel op beleidsvlak als in het consumentengedrag. Zo wordt de keuze voor bio misschien minder moeilijker dan ze de dag van vandaag is.

Tim Decoster

Lees ook in Edito

Edito: Vegetarische woordarmoede is tekenend

Edito Een collega-journalist gebruikte voor zijn edito steevast de mooie omschrijving ‘de hamvraag’. Het betekent letterlijk ‘de beslissende vraag’. Die hamvraag moeten producenten van vegetarische voeding zich toch stilaan stellen bij het bedenken van een aantrekkelijke naam voor hun vlees-lookalikes, niet?
Meer artikelen bekijken