Bayer, een producent van gewasbeschermingsmiddelen en zaden, liet het onderzoek uitvoeren in de aanloop van de zogeheten ‘Youth Ag-Summit’ die van 9 tot en met 12 oktober in Brussel plaatsvindt. Het onderzoek is in juli uitgevoerd door Indiville en betrof 1111 respondenten.
Op de topconferentie spreken 100 jonge opiniemakers uit de landbouw samen over de toekomst. In het onderzoek geven consumenten zichzelf een onvoldoende wat betreft kennis over de sector. Daarbij valt op dat Vlaanderen met een rapportcijfer van 4,6 op 10 Wallonië net voor blijft terwijl in Brussel de kloof tussen consument en landbouwer her grootst is. Inwoners van de hoofdstad scoren naar eigen zeggen een 3,9.
De consumenten zien de sector als minder vernieuwend dan een hele reeks aan economische activiteiten, zoals verzekeringen, de auto-industrie en bouw maar ook de overheid. Staat de agrarische vakpers vol verhalen over zelfrijdende machines, precisielandbouw en een nieuwe reeks biologische gewasbeschermingsmiddelen - slechts 1 op de 10 consumenten denkt dat de sector zich snel ontwikkelt.
Belgen willen vers en goedkoop
Belgen vinden bij de aankoop vooral versheid en daarna prijs het belangrijkste criterium. Ondanks de prijsbewustheid blijkt uit het onderzoek blijkt 56% van de consumenten in België bereid is meer te betalen voor voedsel wanneer het extra geld rechtstreeks naar de boer gaat – en dus niet bijvoorbeeld naar de tussenhandel of verwerking. 60% van de Belgen vindt dat de overheid correcte prijzen voor boeren moet garanderen. Een kleiner maar nog altijd substantieel deel van 41% vindt dat de overheid meer moet inzetten op korte ketens.
Consumenten leggen op het vlak van de duurzame landbouw vooral de nadruk op het beperken van schade aan het milieu, het verbeteren van dierenwelzijn en de voedselveiligheid. De consument beoordeelt zeer korte ketens als belangrijker dan biologische productie. Volgens het onderzoek vindt slechts 1 op de 6 Belgen biologische productie een prioriteit.





