Startpagina Archief

VABI Roeselare: boekhouding en melkveesucces onder de loep

De afdeling landbouw in Vrij Agro- en Biotechnisch Instituut (VABI) heeft steeds meer leerlingen. Met 90 leerlingen landbouw staan we op een hoogtepunt en zijn er de helft meer dan 20 jaar geleden. De 90 leerlingen worden gevormd in alle sectoren nl. melkvee, varkens, vleesvee, pluimvee, akkerbouw en groenten. In dit onderwijsdossier belichten we 2 troeven van de afdeling landbouw in VABI: het melkveesucces en de bedrijfseconomische boekhouding.

Leestijd : 5 min

Al vanaf het 3e jaar worden leerlingen in het VABI geprikkeld door de melkveesector. Dit komt door goede praktijk rundvee met o.a. doorgedreven klauwverzorging, deelname aan de fokkerschool Battice, het keuzevak rundvee, … Na de goede vorming in de 2e en de 3e graad is doorstroming mogelijk naar het unieke 7e jaar TSO melkvee, dat het totaalmanagement van het melkveebedrijf aanpakt. De passie voor melkvee kwam ook bovendrijven op de interscholencompetitie op Agro-expo Roeselare op zaterdag 25 januari 2020. VABI haalde 9 van de 10 medailles binnen!

Scholencompetitie

Axel Colaert (6TL) uit Keiem getuigt over de scholencompetitie: “Na de voorbereidingsdag in november mocht elke deelnemer een geschikte vaars uitzoeken om op de jongveeshow te presenteren. Elke vaars werd thuis meerdere malen getraind en gewassen. Ruim een maand voor de jongveeshow konden we de vaarzen voorscheren. Dit doen we omdat ze dan sterkere haren krijgen. De vaarzen wennen zo ook aan het geluid van de scheermachines, waardoor ze rustiger zijn op de showdag. De voorbereiding vòòr de show was voor mij al bijna even leuk als de dag zelf. Uiteraard wil je de vaars helemaal klaarstomen voor de grote dag om zo een uitstekende prestatie neer te zetten! Ik raad het iedereen aan om eens mee te doen met een prijskamp. Je leert veel bij maar er heerst ook een leuke sfeer. Op school werd er dan achteraf vaak over gepraat bij de leerlingen onderling.”

Pieter Verstraete (6TL) uit Nieuwkerke, die superkampioen was, vertelt over de dag zelf: “Op 25 januari ging mijn wekker om 6 uur af. Eindelijk de lang verwachte dag! Ik haalde m’n pink uit haar box, zette haar vast in de veewagen, stak al het materiaal in de kar en vertrok met de tractor. Toen ik in Roeselare aankwam, ging ik meteen m’n pink wassen, zo was ze tijdig droog om te scheren. Wanneer ze droog was, heb ik haar naar de scheerplaats gebracht om haar toplijn op te blazen, vast te zetten met lak en de laatste puntjes haar af te scheren die ik thuis over het hoofd zag.”

“Om 13 uur startte de eerste reeks, die voor de beginners. Ik bekeek waar de jury op lette, zodat ik hierop voorbereid was. Twee reeksen later was het mijn beurt. Er werd beoordeeld hoe je je kalf hebt geschoren. Even later volgde er ook nog een reeks voor showmanship, waarbij de jury kijkt of je je kalf goed onder controle hebt en hem zo mooi mogelijk kan presenteren. De derde en laatste reeks was de discipline exterieur. Hier kun je er de dag zelf niets meer aan veranderen, dit gaat over de ontwikkeling van het kalf. Het was mijn lucky day. Ik won de drie disciplines en vierde het na de prijskamp met iedereen die mee heeft gedaan van onze school.”

Bedrijfseconomische boekhouding

Een andere troef van de afdeling landbouw in VABI is al tientallen jaren de bedrijfseconomische boekhouding van het eigen bedrijf. We moeten niemand ervan overtuigen dat in de huidige landbouw de bedrijfsleiders zeer goed moeten onderlegd zijn in cijfers. Wij proberen hen daarbij te helpen. I.s.m. het Centrum Bedrijfsboekhouding Roeselare (CBR) begeleiden we dan ook nog tientallen oud-leerlingen met hun bedrijfseconomische boekhouding o.m. voor Vlaams Landbouwinvesteringsfonds (VLIF). Zo blijf je als leerkracht voeling met de sector behouden. Daarnaast geeft het je ook voldoening om te zien hoe goed de meeste oud-leerlingen het doen.

Vanaf dit jaar werken we met het een nieuw boekhoudprogramma nl. Focus, een gebruiksvriendelijke webtool. De leerlingen van 5TSO en 6BSO brengen de gegevens van hun bedrijf in op dit programma. Leerlingen die thuis geen landbouwbedrijf hebben, vullen een fictief voorbeeldbedrijf in, zodat zij ook kunnen oefenen. Zoals bij iedere boekhouding stellen we een begininventaris op.

Verder worden veebeweging, teeltplan, kosten, ontvangsten en dergelijke ingegeven. De leerlingen staan er versteld van hoeveel verschillende kosten er op een landbouwbedrijf zijn! Op deze manier leren ze ook het landbouwbedrijf van hun ouders beter kennen. De leerkracht die de leerling begeleidt, kan altijd volgen wat hij heeft ingevuld en hem of haar bijsturen. Na één jaar alles te hebben ingegeven zitten de leerlingen ofwel in 6TSO of 7BSO landbouw. De uitslag wordt dan berekend, er wordt gekeken naar de resultaten en eventuele fouten worden eruit gehaald. Al deze gegevens worden verwerkt in het economische hoofdstuk van hun geïntegreerde proef (gip).

De leerlingen beoordelen hun eigen cijfers en vergelijken deze met de gemiddelde resultaten van de CBR-boekhoudingen. Ze proberen te verklaren waarom hun resultaten afwijken van het gemiddelde in de positieve of negatieve zin. Op deze manier leren ze de belangrijke kengetallen kennen zoals bv. Wat kost mijn liter melk? Wat kost een big of hoeveel kost een ha aardappelen? Wanneer je berekent hoeveel een trekker per uur kost, schrikken de meesten en bekijken ze op een heel andere manier de nieuwste trekker. Omdat het over hun eigen bedrijf gaat en dus heel concreet is, zijn de leerlingen heel gemotiveerd om deze lessen te volgen.

Nieuw in VABI: landbouw duaal

In VABI kan je vanaf nu ook 3e graad BSO landbouw duaal volgen. In plaats van voltijds kan dit ook met drie dagen per week werkplekleren op een stagebedrijf en twee dagen les te volgen op school. Op school komen technische en algemene vakken aan bod, de overige drie dagen is de leerling aan de slag op een landbouwbedrijf (met leervergoeding), onder begeleiding van een stagementor en een trajectbegeleider vanuit VABI. Op het einde van het 6e jaar krijg je een identiek getuigschrift als in het voltijds onderwijs. In verschillende studierichtingen is dit systeem van duaal leren al beter gekend. In de landbouwopleiding moet dit nog wat op gang komen, maar de interesse groeit.

L. Sohier, P. Vanhoutte,

B. Vandenberghe

Meer info over onze studierichtingen, afdeling landbouw en info-momenten vind je op www.vabi.be en facebook/vabilandbouw. Boek nù ook een afspraak online op onze facebookpagina voor info.

Actueel

Voir plus d'articles
Meest gelezen