Scholencompetitie
“Om 13 uur startte de eerste reeks, die voor de beginners. Ik bekeek waar de jury op lette, zodat ik hierop voorbereid was. Twee reeksen later was het mijn beurt. Er werd beoordeeld hoe je je kalf hebt geschoren. Even later volgde er ook nog een reeks voor showmanship, waarbij de jury kijkt of je je kalf goed onder controle hebt en hem zo mooi mogelijk kan presenteren. De derde en laatste reeks was de discipline exterieur. Hier kun je er de dag zelf niets meer aan veranderen, dit gaat over de ontwikkeling van het kalf. Het was mijn lucky day. Ik won de drie disciplines en vierde het na de prijskamp met iedereen die mee heeft gedaan van onze school.”
Bedrijfseconomische boekhouding
Een andere troef van de afdeling landbouw in VABI is al tientallen jaren de bedrijfseconomische boekhouding van het eigen bedrijf. We moeten niemand ervan overtuigen dat in de huidige landbouw de bedrijfsleiders zeer goed moeten onderlegd zijn in cijfers. Wij proberen hen daarbij te helpen. I.s.m. het Centrum Bedrijfsboekhouding Roeselare (CBR) begeleiden we dan ook nog tientallen oud-leerlingen met hun bedrijfseconomische boekhouding o.m. voor Vlaams Landbouwinvesteringsfonds (VLIF). Zo blijf je als leerkracht voeling met de sector behouden. Daarnaast geeft het je ook voldoening om te zien hoe goed de meeste oud-leerlingen het doen.
Vanaf dit jaar werken we met het een nieuw boekhoudprogramma nl. Focus, een gebruiksvriendelijke webtool. De leerlingen van 5TSO en 6BSO brengen de gegevens van hun bedrijf in op dit programma. Leerlingen die thuis geen landbouwbedrijf hebben, vullen een fictief voorbeeldbedrijf in, zodat zij ook kunnen oefenen. Zoals bij iedere boekhouding stellen we een begininventaris op.
Verder worden veebeweging, teeltplan, kosten, ontvangsten en dergelijke ingegeven. De leerlingen staan er versteld van hoeveel verschillende kosten er op een landbouwbedrijf zijn! Op deze manier leren ze ook het landbouwbedrijf van hun ouders beter kennen. De leerkracht die de leerling begeleidt, kan altijd volgen wat hij heeft ingevuld en hem of haar bijsturen. Na één jaar alles te hebben ingegeven zitten de leerlingen ofwel in 6TSO of 7BSO landbouw. De uitslag wordt dan berekend, er wordt gekeken naar de resultaten en eventuele fouten worden eruit gehaald. Al deze gegevens worden verwerkt in het economische hoofdstuk van hun geïntegreerde proef (gip).
De leerlingen beoordelen hun eigen cijfers en vergelijken deze met de gemiddelde resultaten van de CBR-boekhoudingen. Ze proberen te verklaren waarom hun resultaten afwijken van het gemiddelde in de positieve of negatieve zin. Op deze manier leren ze de belangrijke kengetallen kennen zoals bv. Wat kost mijn liter melk? Wat kost een big of hoeveel kost een ha aardappelen? Wanneer je berekent hoeveel een trekker per uur kost, schrikken de meesten en bekijken ze op een heel andere manier de nieuwste trekker. Omdat het over hun eigen bedrijf gaat en dus heel concreet is, zijn de leerlingen heel gemotiveerd om deze lessen te volgen.
Nieuw in VABI: landbouw duaal
I
Meer info over onze studierichtingen, afdeling landbouw en info-momenten vind je op www.vabi.be en facebook/vabilandbouw. Boek nù ook een afspraak online op onze facebookpagina voor info.