Startpagina Archief

Ruwvoeder: kwaliteitsvollere en gemakkelijkere oogst

Dit jaar zijn er talrijke nieuwigheden in het domein van de ruwvoederoogst. Het materiaal dat hier wordt ingezet wint aan techniciteit en aan efficiëntie waarbij de productkwaliteit gewaarborgd wordt.

Leestijd : 4 min

Meerdere nieuwe werktuigen vallen binnen dit domein van de mechanisatie te bewonderen, zowel voor inzet door veehouders als loonwerkers.

Krone BiG X

De nieuwe zelfrijdende veldhakselaar BiG X LiftCab van Krone (te ontdekken bij Joskin Distritech) kan zijn cabine zeventig centimeter in de hoogte verplaatsen tijdens het werk op het veld. Dit dankzij een schaarsysteem dat via een hydraulische cilinder omhoog wordt gebracht en ook is geveerd.

De bediening van deze functie is afgeschermd onder een deksel in de armleuning van de bestuurder. Met een naar boven uitgeschoven cabine kan de chauffeur over de maïsplanten kijken, alsook over de zijwanden van de aanhangwagen. Het is steeds mogelijk de cabine te verlaten, ook al staat deze in de hoogste positie.

Maaiers en persen

Vicon maakt maaien slimmer met de introductie van Geomow voor de Extra 7100T Vario vlindermaaier met kneuzer. Deze applicatie maakt automatische verstelling van de overlap (via een hydraulische side-shift op beide maai-units aan de achterzijde) tussen front- en achtermaaiers mogelijk en automatisch in- en uitheffen op de kopakker via sectiebesturing. Tijdens het maaien in een bocht zal Geomow automatisch de overlap tussen front- en achtermaaiers aanpassen, zodat er geen streepjes blijven staan. Bovendien hoeft de chauffeur de maai-units op de kopakkers niet meer handmatig uit te heffen/dalen, omdat dit automatisch gaat via GPS-besturing.

Voor zijn perswikkelcombinaties heeft Kuhn het wikkelen met plasticfolie geoptimaliseerd door gebruik te maken van standaard wikkelrollen van 750 mm. Kuhn gebruikt een gepatenteerd systeem waarbij twee rollen met wikkelfolie een plasticfilm aanbrengen in de perskamer op de ronde zijde van de baal. De baal wordt gebonden met een net en direct afgewikkeld op zijn ronde zijde met traditionele wikkelfolie.

Doordat er twee rollen gebruikt worden in de perskamer kan de folie harder voorgerekt worden. Tevens is er minder folie-overschot op het einde en aan het begin van de wikkelrol.

Aanhangwagens

Vijf nieuwigheden zijn er te melden binnen het domein van de aanhangwagens en opraapwagens.

Schuitemaker heeft de Rapide 5800 S/W toegevoegd aan het productprogramma van de 1000-serie. Met zijn 38m³ inhoud is deze opraapwagen een echte allrounder. De Rapide 5800 beschikt ook over het nieuwe type rotor. Nieuw is de standaard hardoplas van de rotortanden en de schuinere vorm van de afstrijkers die het gras nog beter overgeven naar de verlaagde bodem van de wagen.

Naar aanleiding van de toenemende vraag vanuit de markt is de Siwa 720 leverbaar in ‘kiepende uitvoering’. De kiepende Siwa combineert de voordelen van een kipper en een silagewagen. Bij een silagewagen in gekiepte toestand kan de chauffeur bij het achteruitrijden onder de silagebak door kijken en zo de hakselaar in het zicht houden. Doordat de silagebak kort achter de hakselaar rijdt en onder een hoek staat, wordt er nauwelijks nog silage gemorst.

De tractieassen bij Dezeure zijn nu beschikbaar met een speciale koppeling. Deze werden door Dezeure ontwikkeld. Dankzij de koppeling is de tractielijn 100% beveiligd tegen overbelasting. Met deze koppeling kan je veilig tot op de limiet gaan van je tractie. Vorige systemen beperkten de werking (kracht) van de tractieassen.

De Fliegl Buffel is een nieuw revolutionair overlaadsysteem voor alle gemaaide producten zoals gras, voordroog, deegrijp graan...

Het is een door een landbouwtractor getrokken en door aftakas aangedreven machine die voorzien is van een pick-up die het product opneemt, het door een snijrotor brengt (zoals bij een opraapwagen of een rondbalenpers) die het fijn snijdt en het opslaat in een tussenbunker. Vervolgens wordt het goed via 3 verdeelwalsen op een overlaadband gebracht die het op zijn beurt in de naastrijdende afvoerwagen brengt. Door de tussenbunker kan men bij kort draaien of bij het wisselen van een transportwagen toch blijven verder oprapen.

In vergelijking met een opraapwagen heeft de Buffel het voordeel dat men kan blijven oprapen, daar waar een klassieke opraapwagen na het laden zich moet verplaatsen naar de silo en dus ondertussen niet actief is bij het oprapen. De Buffel is ook goedkoper dan een opraapwagen en men kan gebruik maken van de reeds bestaande afvoerwagens op het bedrijf.

In vergelijking met een zelfrijdende hakselaar heeft de Fliegl Buffel het voordeel dat deze veel goedkoper is en aanzienlijk minder brandstofverbruik heeft. Door zijn gering eigengewicht en zijn grote wielen zal hij ook minder bodemschade aanbrengen.

Er is gekozen voor een overlaadband ipv een blaassysteem zoals bij een klassieke hakselaar omdat een band veel minder vermogen vraagt. De as kan men uitschuiven om alzo de stabiliteit te verhogen.

Blum Machinery bracht een nieuwe multifunctionele overlaadwagen met zijlosarm vooraan uit. Deze wagen is ontwikkeld om alle soorten landbouwproducten over te laden. De ontwikkeling werd gepatenteerd. De losarm zit vooraan en kan al dan niet gecombineerd worden met een reinigingsunit (voor aardappelen of bieten).

De zichtbaarheid op de losarm, bodemtapijt, kuisunit is optimaal omdat u direct zicht hebt vanuit de cabine en niet met camera's moet werken. Doordat de vooraanbouwmodule uitwisselbaar is kunnen we er het hele jaar mee werken (module graan/messtoffen, module aardappelen om de planter te vullen, bonen, erwten, bieten, hakselmais, ... Doordat we de wagen vooraan kunnen kippen moet de losband niet zo stijl lopen en kan er meer capaciteit gemaakt worden.

Actueel

Voir plus d'articles
Meest gelezen