4 tips voor een beter sectorimago

Professor Verleye formuleerde op basis van de bevindingen uit het onderzoek enkele aanbevelingen voor betere communicatie.

1. Communiceer proactief: “Er is een discrepantie tussen de inspanningen die de sector doet en hoe de Vlaming dit ziet. De inspanningen die gebeuren op het vlak van milieu, dierenwelzijn, innovatie ... moeten voldoende belicht worden.”

2. Geef de gangbare landbouw een podium: “Nicheproducenten krijgen vaker een forum, terwijl gangbare landbouwers vooral in crisissituaties in beeld komen. Dat zorgt voor een vertekend beeld bij de burger. Door meer transparantie kan de consument meer voeling krijgen met de gangbare voedselproductie.”

3. Ga de dialoog aan met ngo’s: “De koerswijziging die zij verlangen hoeft niet meteen een bedreiging te zijn. Het kan ook een opportuniteit betekenen voor de landbouw. De sector kan beter het voortouw nemen in deze debatten dan een afwachtende houding aan te nemen.”

4. Verduurzaam de hele keten: “Moet de landbouw leren leven met een consument die veel eist maar weinig betaalt, of slaagt de sector erin om de hele keten te verduurzamen? Nog actiever de dialoog aangaan met de ketenpartners kan hier misschien voor een kentering zorgen.”

Meest recent

Meest recent