Startpagina

Ervaringen uit de korte keten

Landbouwbedrijven zijn voortdurend bezig met primaire productie, de basis van onze voeding. Op sommige bedrijven tracht men een meerwaarde uit hun productie te halen door thuisverkoop. Veelal is dit op initiatief van de vrouw des huizes. Tijdens het panelgesprek tijdens de ForFarmers Ladies Day hoorden we drie inspirerende voorbeelden.

Leestijd : 2 min

Landbouwbedrijven zijn voortdurend bezig met primaire productie, de basis van onze voeding. Op sommige bedrijven tracht men een meerwaarde uit hun productie te halen door thuisverkoop. Veelal is dit op initiatief van de vrouw des huizes. Tijdens het panelgesprek tijdens de ForFarmers Ladies Day hoorden we drie inspirerende voorbeelden.

Martine Kinnart maakt en verkoopt, samen met haar echtgenoot en zoon, op de Melkerhei in Linter rauwe melk, ambachtelijke boter en een variatie aan harde en zachte kazen. Martine maakt de overstap naar thuisverkoop na 30 jaar in de banksector. “Ik ging te rade bij collega’s. Ik vond dat absoluut nodig. Vandaag probeer ik nog steeds alert te zijn en open te staan voor nieuwe evoluties. Je moet immers opletten voor bedrijfsblindheid. Ik leerde ook om niet steeds zomaar in te gaan op álle vragen en wensen van de klanten, dat is een valkuil. Je blijft beter bij je product. Wij besteedden onder meer veel aandacht aan de namen en het verhaal achter onze kazen, het zijn unieke recepten met namen gelinkt aan onze familie.”

De zussen Evelyn en Celine Vanspeybrouck runnen, op het vleesveebedrijf van hun ouders, hoeveslagerij Mandeldaele in Oostrozebeke. Ze staan wekelijks op de Lokaalmarkt. Naast een ruim aanbod aan vers vlees is er ook een traiteur- en cateringdienst aan verbonden. Evelyne startte 17 jaar geleden als pas-afgestudeerde met de zaak. Celine volgde in haar voetsporen na haar opleiding aan de hotelschool. “We vinden het belangrijk dat we een eerlijke uitleg kunnen geven aan onze klanten en we kunnen een eigen prijs voor onze producten bepalen. Om te staan waar we nu staan, was het wel een lange leerschool. Daar moet je bij aanvang rekening mee houden. Consumenten naar je slagerij lokken is niet evident, zeker niet als je zaak niet langs een drukke locatie ligt. Mond-aan-mond reclame blijft belangrijk.”

De Ieperse hoevewinkel Zuid-Bellegoed is het werkdomein van Nancy Sercu. Een vleugel van de authentieke vierkantshoeve van de familie Fleurbaey werd omgebouwd tot een melkverwerkingseenheid met hoevewinkel. Naast hoeve-ijs staan verse yoghurt, platte kaas en dessertjes en ook producten van collega-boeren op het menu. Ook Nancy had een job in de banksector. “Ik houd van het contact met de consument. Onze melk krijgt voor hen een naam. Je krijgt ook een klankbord. Een hoevewinkel is echter meer dan een koeltoog. Je moet echt bezig zijn met de inrichting van de zaak, zeker als je een verbruiksruimte hebt, die moet gezellig zijn en niet steriel overkomen.”

Lees ook in

Meer artikelen bekijken