Hoe maken we de land- en tuinbouwsector sterk in de wereld?

De binnenlandse markt moet op hoog niveau blijven.

Meer consumptie zou daarom niet slecht zijn. Het is daarom belangrijk om hierin te blijven investeren. Professor Holslag vermeldt ook dat zeker geïnvesteerd moet worden in kinderen, door bijvoorbeeld groente en fruit te promoten in scholen. Jongeren zijn de markt van morgen. Ten slotte moet de fruit- en groentesector meer investeren in experience. De consument moet zich weer meer betrokken voelen. Het verhaal achter een bepaald stuk fruit of groente moet zichtbaarder worden.

 

Behoud veiligheid, kwaliteit, authenticiteit

In de export zijn drie dingen essentieel. ‘Veiligheid’ is een eerste belangrijk punt en een uniek selling point. Zo is ‘made in Europe’ een veiligheidskeurmerk voor heel veel groeilanden, omdat het een zekerheid geeft op afwezigheid van kankerverwekkende stoffen. Een tweede aspect is kwaliteit en smaak. Veel Aziatische landen hebben een cultuur van smaak en uitgebreid eten. Dit moet ook het geval zijn en blijven voor groente en fruit. Authenticiteit is een laatste bemerking. Aziaten en Amerikanen zijn dol op sprookjes, verhalen rond koningen en prinsen (Aziaten houden in het algemeen van ons koningshuis), kastelen, kloosters... Achter fruit en groente kan men ook zo’n verhaal maken. Wat zou kunnen werken is een foto van de koningin met een Conférencepeer om de peer te promoten. In Aziatische bars gaan biermenu’s gepaard met een foto van een klooster waar het geproduceerd werd. De Aziatische middenklasse kan men connecteren met Belgische landbouwers. Een land kan dienen als selling point, en daar kan de overheid zijn rol in spelen. Het imago van kwaliteit en veiligheid moet daar zeker bij behouden worden.

 

Realisme in export

Realistisch blijven is ten slotte broodnodig in de export. Er moet vanuit de overheid geïnvesteerd worden in risk assessment. De markt wordt volatiel en we moeten kunnen anticiperen op wat er op ons afkomt. Verder moet men concurrenten in een vroeg stadium kunnen ontdekken. Op termijn kan China bijvoorbeeld de Conférencepeer telen, omdat bepaalde provincies een gelijkaardig klimaat hebben als in België. Het is dan minstens nodig om die optie te onderzoeken. Exportmarkten vandaag kunnen dus morgen de concurrent worden. Flexibiliteit en veerkracht zijn ook essentieel voor ons land, want we kunnen het niet hebben van schaalvergroting. We moeten ons snel kunnen aanpassen aan bijvoorbeeld een evoluerende vraag. De logistieke keten moet snel kunnen reageren. Ten slotte is diplomatieke steun nodig en moet daarin geïnvesteerd worden.

Meest recent

Meest recent