In België, Frankrijk en Italië wordt met Europese steun een promotiecampagne voor kalfsvlees gestart. Daarin worden het belang en de uitzonderlijke eigenschappen en gastronomische mogelijkheden benadrukt.
Doel is het aantal verkooppunten te vergroten en 25- tot 49-jarigen aan te zetten om kalfsvlees te kopen en te consumeren. Het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) is bijzonder blij met de Europese campagne ‘Kalfsvlees, 1 goed idee voor 1000 goede ideeën’. Belgen houden volgens de organisatie van lokaal vlees en maar liefst 85% van het Europees kalfsvlees wordt geproduceerd in Nederland, Frankrijk, Italië en België. De Vlaamse kalverhouderij telde in 2017 volgens cijfers van het departement landbouw 151.073 vleeskalveren.
Het product is volgens VLAM niet alleen lekker maar past ook bij een gezond dieet. De campagne wordt in België uitgerold vanaf juni 2019. Op het programma: de lancering van de website ‘gekopkalfsvlees.be‘ boordevol informatie over kalfsvlees en overheerlijke gerechten.
Voorts komt er een uitgebreide instore campagne bij Belgische retailers en slagers, een grote onlinewedstrijd met drie Europese chefs (een Italiaan, een Fransman en een Belg) en een inspirerend receptenboekje.
Ten slotte wordt een originele pr-campagne opgezet in samenwerking met jonge talentvolle chefs en foodies om ook de aanwezigheid in media te verhogen.