Startpagina Actueel

Sociale inspectie zet bij controle over uitgestrekte boomgaarden een drone in

In de Europese actieweek tegen mensenhandel hebben politie en sociale-inspectiediensten vorige week acties gevoerd tegen economische uitbuiting in risicosectoren zoals transport, landbouw of nagelstudio's.

Leestijd : 2 min

In de week van 14 tot 20 september werden diverse acties uitgevoerd tijdens de "Empact Action Days Labour Exploitation". In verschillende EU-lidstaten gingen politie en sociale-inspectiediensten over tot controles in een aantal risicosectoren, gericht op het opsporen van economische uitbuiting. Er werd ook aandacht besteed aan de invloed van de pandemie op werknemers die al in een kwetsbare positie verkeren.

"In België waren (net zoals in Nederland, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk) nagelstudio's een focussector. Deze controles werden ondersteund door de FOD Volksgezondheid die in één zaak illegale schoonheidsproducten in beslag nam", zegt de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid. "Ook in de land- en tuinbouwsector werden gezamenlijke initiatieven uitgevoerd waarbij een drone werd ingezet over de uitgestrekte boomgaarden. Op zondag vonden gelijktijdige acties plaats op zogenaamde pleisterplaatsen bij distributiecentra van een grote winkelketen in België, Nederland en Frankrijk."

Op die sites werd niet voldaan aan de welzijnswetgeving en de regelgeving op vlak van volksgezondheid, in corona-tijden van groot belang volgens de RSZ. "Op het bewaakte parkeerterrein in Genk waren de sociale en sanitaire voorzieningen niet in verhouding tot het grote aantal chauffeurs dat er dagelijks langskomt. De algemene hygiëne was ondermaats en een zeecontainer en huif-oplegger werden ingezet als keuken, eetkamer en ontmoetingsruimte voor de kamperende chauffeurs."

In totaal werden bij de controle 33 vrachtwagens aangetroffen van transportfirma's uit Litouwen (4), Polen (7), Bulgarije (12), Roemenië (8), Tsjechië (1) en Turkije (1). "Een nieuwe trend is de keuze van Poolse en Litouwse transportfirma's om enkel derdelanders uit Oekraïne of Wit-Rusland in te schakelen. Deze chauffeurs bevinden zich in een economisch nog zwakkere positie en zijn uiterst afhankelijk van hun werkgever voor het verkrijgen van visa, werkvergunningen en domicilieadressen om te kunnen werken in West-Europa."

Belga

Lees ook in Actueel

Meer artikelen bekijken