Duurzaamheid laten duren

Weinig sectoren hebben zo grondig werk gemaakt van verduurzaming dan de melkveehouderij. Vier jaar geleden startte de zuivelindustrie in samenwerking met Agrofront (Boerenbond, ABS en FWA langs Waalse zijde) met het opmeten van de duurzaamheidsinitiatieven die melkveehouders op hun bedrijven nemen.

“Melkveehouders doen al van nature aan verduurzaming”, zo vertelde Boerenbondvoorzitter Sonja De Becker bij de voorstelling in Zottegem. Maar het kan natuurlijk altijd nog beter en duurzamer. Investeringen kosten echter geld, en zeker de voorbije jaren primeerde op melkveehouderijen vooral de economische (niet-)duurzaamheid. Dat sommige Franse zuivelgiganten in die donkere periode in hun jaarverslag meldden dat ze hoge winsten konden draaien door de extreem lage melkprijs, doet toch vragen rijzen over het duurzaamheidsdenken verderop in de keten.

Sonja De Becker riep ter gelegenheid van de voorstelling van deze resultaten de zuivelindustrie op om het belang van de duurzaamheidsmonitor voor internationale afzet nog beter te communiceren om zo de bereidheid onder boeren om nog meer te doen, te vergroten.

Dat het communiceren over duurzaamheid en het juist schetsen van toekomstperspectieven niet altijd even vlot verloopt, mocht de boerenorganisatie deze week zelf ondervinden. Boerenbond ondersteunt in het huis van de toekomst Living Tomorrow een hoekje over de landbouw van de toekomst. Hoewel de organisatie de opleiding van de gidsen voor haar rekening neemt, wist een gids toch bij verbouwereerde bezoekers de indruk te wekken dat boeren zomaar wat in het rond sproeien en dat de vele kankers wel daarmee te linken waren. Boerenbond reageerde terecht verbolgen.

Dit incident toont aan dat goede intenties en initiatieven niet voldoende zijn. Geregeld evalueren wat initiatieven in de praktijk de boer opbrengen is noodzakelijk. Zaaien zonder de oogst te controleren, blijft niet duren.

.......................................................................IDC

Meest recent

Meest recent