Dat DMK nu al kan inschatten dat ook in 2019 nog pijn geleden zal worden, is gevolg van de opzegtermijn van twee jaar die de onderneming uit Bremen hanteert. Voor DMK is de stap terug een tegenvaller. Het bedrijf ontstond door de fusie tussen Nordmilch en Humana, die juist bedoeld was om tegenwicht te bieden aan de concurrentie uit het noorden (Arla), westen (FrieslandCampina) en de zuivelproductlijnen van de grote voedingsconcerns Danone en Nestlé. Later werd DOC Kaas aan de coöperatie toegevoegd om meet ‘body’ te ontwikkelen en ook in Nederland voet aan de grond te krijgen.
De groei, zo vond DMK, ligt vooral in Azië. Sinds een grote crisis met vervuilde babymelkpoeder in China, kopen Chinese consumenten tegen hoge premies op de gewone prijs Europese melkpoeder. Het is een ontwikkeling waar vooral Danone met het merk Nutrilon en FrieslandCampina met het merk Friso van wisten te profiteren. DMK was niet in staat de Chinese koopwoede in geld om te zetten. Het bedrijf is volgens critici nog altijd te veel op bulk gericht.
De hele markt heeft last van de grote hoeveelheid magere melkpoeder die de Europese Commissie in voorraad heeft. De “interventievoorraad” hangt boven de markt. Müller wil zich gezien de lastige marktsituatie richten op regionale markten en producten met een hoge toegevoegde waarde. Hij benadrukt dat DMK nog altijd een sterk bedrijf is, wat onder meer zou blijken over het succes van de IJslandse yoghurtsoort Skyr bij Aldi en DMK’s positie als grootste aanbieder van gentechvrije melkproducten in Europa.