Wat zijn vergeten groenten?

Pastinaak is opgedoken in het traditionele veilingcircuit sinds 2005-2006. Toen was pastinaak echt een groente voor de biodetailhandel, maar toen is dat zich beginnen ontwikkelen. Een grote Belgische supermarkt toonde interesse en sindsdien is dat een groente die niet meer weg te denken is in de traditionele groentewinkel of marktkraam. In 2011 had BelOrta 828.000 eenheden, en in 2020 stond dat aantal op 1,8 miljoen. “Je kan ze zelfs in big bags kopen in Nederland. Het is mainstream geworden en vlot verkrijgbaar.”

Onder de bloemkoolsoorten zijn romanesco en alle gekleurde bloemkool (groen, paars, oranje) de vergeten groenten. Van de gekleurde bloemkool had BelOrta in 2015 20.000 stuks, vorig jaar was dat aantal 200.000. “Dat is voor BelOrta wel een relatief klein gegeven, want van bloemkool verkopen we er meer dan 6 miljoen. Het geeft wel aan dat de markt geïnteresseerd is in de specialere soorten.”

Boerenkool en alle bladkool zijn ook vergeten groenten. “Boerenkool is in Nederland algemeen, maar de Belgen eten dat minder en grijpen eerder naar savooikool”, geeft Jennes mee. Toch merkt BelOrta een gestegen interesse voor bladkool. Al wat oosters is, stijgt ook. De paksoi bijvoorbeeld wordt populairder. “Het is eerder een nieuwe groente dan een vergeten groente. Die populariteit is waarschijnlijk toe te schrijven aan de trend van het roerbakken. Gezinnen worden kleiner en eenpansgerechten zijn dan ideaal. Een andere reden is de stijgende interesse in de wereldkeuken. Dat merken we bijvoorbeeld ook aan de hete pepers zoals de habanero en jalapeño: de verkoop verdubbelt elk jaar.”

Andere groenten die een hele opwaartse evolutie meemaken zijn alle soorten pompoenen. In 2012 telde BelOrta 850.000 pompoenen en in 2020 1,6 miljoen. Hoewel dat een verdubbeling is, blijft dat bij BelOrta een bescheiden aantal. “Landelijk worden er immens veel pompoenen geteeld.”

Ook alle bonen en peulvruchten horen bij de vergeten groenten. “Dat erwten vergeten groenten zijn, lijkt vreemd. Toch zijn verse erwten bij ons vergeten groenten omdat die heel veel diepvries verkocht worden.” In de erwten ziet BelOrta weinig evolutie. Volgens Jennes zit de reden in de prijs. “Het is een arbeidsintensieve teelt, het wordt nog geplukt. Arbeid is duur, en daarom wordt het duurder verkocht, zeker als je vergelijkt met de diepvriesvariant.”

Belangrijk onder de bonen zijn de boterbonen (gele prinsessenbonen), sperziebonen en snijbonen. Droge witte bonen zijn minder aanwezig. “Veel mensen eten enkel bonen uit blik en weinig vers. Toch promoten de veiling en de supermarkten de bonen nog, en we merken dat de verkoop groeit.” De boterbonen zijn nieuw, en verkopen het beste. Het heeft een specialer en exclusiever karakter en wordt eerder beschouwd als een delicatesse. “Hierdoor kan BelOrta zich dan ook onderscheiden”, geeft Jennes aan.

Bonen en erwten stegen van 330.000 kg in 2011 naar 720.000 kg in 2020. “We verklaren die verdubbeling in de trend van een verminderde vleesconsumptie. Mensen zoeken alternatieven voor dierlijke eiwitten, en die vinden ze in plantaardige eiwitten in peulvruchten.”

Wat het ook goed doet in het gamma vergeten groenten, zijn de witte en gele raap. “Sommige supermarkten kopen dat heel veel, dus het blijkt wel populair.” Ook bieten zijn in belangstelling enorm gestegen. In 2012 werd zo’n 370.000 kg verkocht, maar dit is verdubbeld sinds vorig jaar. De rode biet blijft de norm, de gele, witte en Chioggia-biet zijn minder bekend. “Vroeger vond de consument de biet vooral in de bio-afdeling, nu ligt het algemeen in het groenterek.” Bij de ramenassen is er dan weer geen evolutie te bemerken. In 10 jaar tijd is het volume niet gestegen of gedaald.

Sommige vergeten groenten slaan niet aan. De bladgroente snijbiet – ook wel warmoes genoemd – is een voorbeeld. Zo’n 4 à 5 jaar geleden werd snijbiet enorm gepromoot in kookmagazines en -programma’s. Toch nam het geen hoge vlucht. “De algemene consument koopt het niet, enkel gespecialiseerde klanten nemen het mee.”

BelOrta vermeldt ook andere vergeten groenten op zijn website. Schorseneer en rabarber zijn alom bekend. Koolrabi is bij ons niet geliefd, maar is in Duitsland wel populair en alledaags. Postelein en wortelpeterselie winnen aan belangstelling, maar blijven zelfs bij BelOrta beperkt in aanvoer en vraag. Ook suikermaïs wordt vernoemd. “Dit komt uit de VS en wordt hier populairder.”

Marlies Vleugels

Wat zijn vergeten groenten?

Pastinaak is opgedoken in het traditionele veilingcircuit sinds 2005-2006. Toen was pastinaak echt een groente voor de biodetailhandel, maar toen is dat zich beginnen ontwikkelen. Een grote Belgische supermarkt toonde interesse en sindsdien is dat een groente die niet meer weg te denken is in de traditionele groentewinkel of marktkraam. In 2011 had BelOrta 828.000 eenheden, en in 2020 stond dat aantal op 1,8 miljoen. “Je kan ze zelfs in big bags kopen in Nederland. Het is mainstream geworden en vlot verkrijgbaar.”

Onder de bloemkoolsoorten zijn romanesco en alle gekleurde bloemkool (groen, paars, oranje) de vergeten groenten. Van de gekleurde bloemkool had BelOrta in 2015 20.000 stuks, vorig jaar was dat aantal 200.000. “Dat is voor BelOrta wel een relatief klein gegeven, want van bloemkool verkopen we er meer dan 6 miljoen. Het geeft wel aan dat de markt geïnteresseerd is in de specialere soorten.”

Boerenkool en alle bladkool zijn ook vergeten groenten. “Boerenkool is in Nederland algemeen, maar de Belgen eten dat minder en grijpen eerder naar savooikool”, geeft Jennes mee. Toch merkt BelOrta een gestegen interesse voor bladkool. Al wat oosters is, stijgt ook. De paksoi bijvoorbeeld wordt populairder. “Het is eerder een nieuwe groente dan een vergeten groente. Die populariteit is waarschijnlijk toe te schrijven aan de trend van het roerbakken. Gezinnen worden kleiner en eenpansgerechten zijn dan ideaal. Een andere reden is de stijgende interesse in de wereldkeuken. Dat merken we bijvoorbeeld ook aan de hete pepers zoals de habanero en jalapeño: de verkoop verdubbelt elk jaar.”

Andere groenten die een hele opwaartse evolutie meemaken zijn alle soorten pompoenen. In 2012 telde BelOrta 850.000 pompoenen en in 2020 1,6 miljoen. Hoewel dat een verdubbeling is, blijft dat bij BelOrta een bescheiden aantal. “Landelijk worden er immens veel pompoenen geteeld.”

Ook alle bonen en peulvruchten horen bij de vergeten groenten. “Dat erwten vergeten groenten zijn, lijkt vreemd. Toch zijn verse erwten bij ons vergeten groenten omdat die heel veel diepvries verkocht worden.” In de erwten ziet BelOrta weinig evolutie. Volgens Jennes zit de reden in de prijs. “Het is een arbeidsintensieve teelt, het wordt nog geplukt. Arbeid is duur, en daarom wordt het duurder verkocht, zeker als je vergelijkt met de diepvriesvariant.”

Belangrijk onder de bonen zijn de boterbonen (gele prinsessenbonen), sperziebonen en snijbonen. Droge witte bonen zijn minder aanwezig. “Veel mensen eten enkel bonen uit blik en weinig vers. Toch promoten de veiling en de supermarkten de bonen nog, en we merken dat de verkoop groeit.” De boterbonen zijn nieuw, en verkopen het beste. Het heeft een specialer en exclusiever karakter en wordt eerder beschouwd als een delicatesse. “Hierdoor kan BelOrta zich dan ook onderscheiden”, geeft Jennes aan.

Bonen en erwten stegen van 330.000 kg in 2011 naar 720.000 kg in 2020. “We verklaren die verdubbeling in de trend van een verminderde vleesconsumptie. Mensen zoeken alternatieven voor dierlijke eiwitten, en die vinden ze in plantaardige eiwitten in peulvruchten.”

Wat het ook goed doet in het gamma vergeten groenten, zijn de witte en gele raap. “Sommige supermarkten kopen dat heel veel, dus het blijkt wel populair.” Ook bieten zijn in belangstelling enorm gestegen. In 2012 werd zo’n 370.000 kg verkocht, maar dit is verdubbeld sinds vorig jaar. De rode biet blijft de norm, de gele, witte en Chioggia-biet zijn minder bekend. “Vroeger vond de consument de biet vooral in de bio-afdeling, nu ligt het algemeen in het groenterek.” Bij de ramenassen is er dan weer geen evolutie te bemerken. In 10 jaar tijd is het volume niet gestegen of gedaald.

Sommige vergeten groenten slaan niet aan. De bladgroente snijbiet – ook wel warmoes genoemd – is een voorbeeld. Zo’n 4 à 5 jaar geleden werd snijbiet enorm gepromoot in kookmagazines en -programma’s. Toch nam het geen hoge vlucht. “De algemene consument koopt het niet, enkel gespecialiseerde klanten nemen het mee.”

BelOrta vermeldt ook andere vergeten groenten op zijn website. Schorseneer en rabarber zijn alom bekend. Koolrabi is bij ons niet geliefd, maar is in Duitsland wel populair en alledaags. Postelein en wortelpeterselie winnen aan belangstelling, maar blijven zelfs bij BelOrta beperkt in aanvoer en vraag. Ook suikermaïs wordt vernoemd. “Dit komt uit de VS en wordt hier populairder.”

Marlies Vleugels

Meest recent

Meest recent