Vijf jaar, dat wil zeggen dat de InnoPotato Award dit jaar zijn lustrum viert. Partners uit de overheid, het onderzoek en de privé kregen de nodige middelen samen om ook dit jaar weer innovatieve poot- en consumptieaardappeltelers te belonen. “Ook dit jaar was het enthousiasme zeer groot om deze jonge traditie verder te zetten”, aldus Romain Cools. Initiatiefnemers van de Award zijn Apaq-W, Belgapom, Interpom-Primeurs, Syngenta en VLAM. Diverse organisaties en instellingen leveren ook hun bijdrage via communicatie en als lid van de jury. We mogen ook rekenen op de steun van het Vlaamse en Waalse gewest.
“Participatie van de teler in het innovatieproces in de keten is cruciaal. We willen telers aanmoedigen om dingen te doen die hij beter weet dan wie ook. Een betere kwaliteit, commercieel voordeel, rendement, hogere opbrengst, respect voor milieu en duurzaamheid, zijn mogelijke thema’s. Kandidaturen kunnen ingediend worden tot 31 mei. Daarna volgt een selectie, en houden we een zestal kandidaten over, drie per regio. Een jury zal vervolgens ter plaatse gaan en beoordelen in hoeverre de voorgestelde innovatie ook echt werkt. De professionele jury beschikt over 50% van de stemmen. Deze worden samengeteld met de stemmen van de bezoekers aan Interpom-Primeurs 2018 in Kortrijk Xpo. Op 27 november, de laatste dag van de vakbeurs, worden de winnaars bekendgemaakt”, aldus Romain Cools.
Er zijn prijzen voor de hoofdwinnaar, de eerste genomineerde en de tweede genomineerde. Ze ontvangen respectievelijk 1.500, 1.000 en 750 euro. Daarnaast krijgen ze een publiciteitsbord om op te hangen in het bedrijf en een reportage met film op de website en via Boerenstebuiten.
Vorig jaar wonnen Stefaan en Els Cocquyt-Vanneste uit Moerkerke-Damme met hun omgebouwde aardappelrooier om kleine hoeveelheden vroege aardappelen in optimale omstandigheden te kunnen rooien. Luc Lavens uit Lichtervelde viel in de prijzen met een hooglader die aardappelen meteen ook reinigt voor ze naar de fabriek gaan. Franken Agro uit Postel won met het ontwikkelen van het ‘Fresh from the Farm’-logo om de bekenheid en het bereik van eigen producten te vergroten. Meer info en inschrijving via www.innopotato.be.