REO Veiling verkoopt eerste van miljoenen courgettes

Dries Bostoen

De primeurverkoop vond één week vroeger plaats in vergelijking met vorig jaar. REO producent Dries Bostoen gaf het startschot voor het nieuwe teeltseizoen van courgettes in West-Vlaanderen. De tuinbouwer uit Hooglede bij Roeselare voerde onder het kwaliteitslabel Flandria twee kistjes met telkens 14 primeurcourgettes aan op de REO Veiling.

Duurzame teelt

“De afgeleverde primeurcourgettes werden eind februari aangeplant”, begint Dries Bostoen zijn verhaal. “Deze courgettes werden onder glas geteeld. In de winter en vroege lente teelt men in een serre zodat de courgettes, van oorsprong een zuiders product, voldoende warmte krijgen. In de zomer worden de courgettes in open lucht geteeld. In de serre leggen we stroken zwarte folie op de grond. In de zwarte folie worden gaten gemaakt voor het aanplanten van de courgettes. Dit is een efficiënte en duurzame manier van werken. We beschermen de plant op een natuurlijke wijze tegen onkruid en houden de warmte vast in de bodem. Een andere duurzame toepassing in de courgetteteelt is het inschakelen van bijen en hommels voor de noodzakelijke bestuiving. Een touw of bamboestok langs de courgetteplant maakt dat de vruchten niet in aanraking kunnen komen met de grond, wat het risico voor productbeschadiging erg verkleint. Daarnaast zorgt het ervoor dat de courgettes gelijkmatig en mooi donkergroen kleuren over hun volledige oppervlakte.”

Dries Bostoen leverde 2 kistjes met telkens 14 Flandria primeurcourgettes aan op de REO Veiling. Belgian Fresh Food uit Antwerpen kocht de 2 kistjes tegen 86 eurocent per primeurcourgette. Na de primeurverkoop werden 5 kistjes met telkens 16 Flandria courgettes geveild.

Miljoenen courgettes

West-Vlaanderen is al langer een belangrijke leverancier van courgettes. “Vorig jaar verkochten we ruim 35,1 miljoen courgettes over heel West-Europa”, weet Rik Decadt, directeur productie van de REO Veiling. “Courgettes waren in 2016 goed voor 3,9% van de totale jaaromzet. De aanvoer van courgettes kende in de laatste jaren een explosieve groei op de REO Veiling. Zo werd het product vanuit het niets in een tiental jaren een top 10 product binnen het assortiment van de REO Veiling. In zeven jaar tijd steeg de aanvoer van 20 miljoen stuks naar 35 miljoen stuks.”

De REO Veiling wil inspelen op de diverse kopersvragen door aan alle vereisten van de markt te voldoen. Eerst en vooral is er de voorverkoop waarbij kopers hun verpakking kunnen kiezen alsook de sortering (dikkere maten, dunnere courgettes). Daarnaast kunnen courgettes van Franse oorsprong worden gekocht. Onder het kwaliteitsmerk Fine Fleur wordt er aan de marktvraag naar keurig gepresenteerde courgettes voldaan en wordt de diversificatie van het product verder verbreed.

“De REO Veiling speelde de laatste jaren meer in op de diversificatie van het product. Naast de groene worden ook witte, gele en courgette de Nice verkocht. Courgette de Nice is een erg gegeerde lekkernij bij horecazaken. Door haar groeiende populariteit is het product is vandaag ook meer en meer terug te vinden in de supermarkt. Courgette de Nice heeft niet de traditionele cilindervorm, maar een ronde bolvorm en is eveneens in een groene en gele kleur beschikbaar”, aldus REO directeur Rik Decadt.

“We merken wel dat de grote stijging van aanvoer van courgettes op de REO Veiling aan het stabiliseren is. We vermoeden dat deze tendens de komende jaren zal aanhouden, al blijven we de productie van courgettes stimuleren. Voor 2016 verwachten we een lichte stijging van een kleine vijf procent”, besluit Rik Decadt.

REO veiling

Meest recent

Meest recent