Vlaamse milieuverenigingen: Klimaatplan met veel symboolmaatregelen en weinig impact

Om tot een echte vermindering van de uitstoot in Vlaanderen te komen, moet sterker ingegrepen worden op de transport- en gebouwensector, stellen milieuorganisaties.
Om tot een echte vermindering van de uitstoot in Vlaanderen te komen, moet sterker ingegrepen worden op de transport- en gebouwensector, stellen milieuorganisaties. - Foto: Dele Oke/Pixabay

De maatregelen in het plan leiden volgens de berekeningen van de Vlaamse regering tot 30 % minder CO2-uitstoot in 2030. Die prognoses worden door de 5 organisaties geëvalueerd als ‘zwak onderbouwd en weinig realistisch’, zeker voor de emissies van (vracht)wagens. “Via een boekhoudkundige operatie maakte de Vlaamse regering er dit weekend nog -32,6 % van”, zo heet het. “Die magere doelstelling staat in schril contrast met die van Brussel en Wallonië.”

“Om tot een echte vermindering van de uitstoot in Vlaanderen te komen, moet sterk ingegrepen worden op de transport- en gebouwensector”, zegt Laurien Spruyt, beleidsmedewerker klimaat bij Bond Beter Leefmilieu. “Dat doet dit plan niet: het schuift veel symboolmaatregelen naar voren die maar een kleine echte vermindering opleveren.” “De ambitie om de bussen van De Lijn klimaatvriendelijker te maken is goed, maar voor het wagenpark ligt de lat te laag”, voegt Joeri Thijs, woordvoerder van Greenpeace, eraan toe. “Ten laatste tegen 2030 zou de verbrandingsmotor bij nieuwe auto's verleden tijd moeten zijn.”

Ook op het vlak van hernieuwbare energie wegen de ambities en maatregelen te licht. “Er liggen kansen in het terugschroeven van subsidies en voordelen voor fossiele brandstoffen”, vindt Julie Vandenberghe, beleidsmedewerker klimaat bij WWF. “De Vlaamse regering ziet nog te weinig de mogelijkheden in het uitfaseren van die fossiele steun.”

Wat de Vlaamse regering wel heeft begrepen, is dat samenwerken met de natuur een belangrijk onderdeel is van een klimaatstrategie. “Maar het is nu wachten op duidelijke budgetten en beslissingen die de natuur- en landgebruikdoelen effectief kunnen verankeren”, aldus Robin Verachtert, beleidsmedewerker klimaat bij Natuurpunt. Een beter evenwicht tussen dierlijke en plantaardige voeding staat als ambitie genoteerd in de tekst, maar de valkuil zit hem in de focus op technische oplossingen. Dergelijke systemen zijn in het verleden erg fraudegevoelig en moeilijk afdwingbaar gebleken. De omschakeling naar een meer agro-ecologisch landbouwmodel wordt vergeten. “De Vlaamse regering sluit zich met dit plan niet aan bij de landen die begrepen hebben dat de klimaatcrisis nu al hard toeslaat in kwetsbare landen en die hun ambitie willen verhogen om de opwarming te beperken tot maximaal 1,5 °C een cruciale grens voor miljoenen mensen”, besluit Lien Vandamme, beleidsmedewerker klimaat bij 11.11.11.

Belga

Meest recent

Meest recent