Startpagina Actueel

Studenten brengen met mini-onderneming burger dichter bij de landbouwer

Zes studenten van Vives Roeselare startten dit najaar hun eigen Vlajo Small Business Project ‘Wat de natuur maakt, smaakt!’. Met de verkoop van groenten- en fruitpakketten via lokale slagerijen wilden ze de landbouwer dichter bij de mensen brengen. Het bleek een succesformule, zo’n 100 pakketten waren in een mum van tijd uitverkocht.

Leestijd : 3 min

Zes laatstejaarsstudenten van de afstudeerrichting agro- en biotechnologie van Vives Roeselare – Marjan Jaques uit Torhout, Arne Ducorney uit Krombeke, Louise Vanneste uit Zwevegem, Elise Peperstraete uit Westvleteren, Jeroen Wynant uit Ninove en Marie De Sloover uit Zulte –, sloegen dit schooljaar de handen in elkaar en werkten samen een mini-onderneming uit. Deze mini-onderneming past in het kader van Vlajo Small Business Projects waaraan alle laatstejaars van de school moeten deelnemen.

Zes studenten van Vives Roeselare startten dit najaar hun eigen Vlajo Small Business Project met de verkoop van groenten- en fruitpakketten.
Zes studenten van Vives Roeselare startten dit najaar hun eigen Vlajo Small Business Project met de verkoop van groenten- en fruitpakketten. - Foto: ‘Wat de natuur maakt, smaakt!’

Vlajo of Vlaamse Jonge Ondernemingen wil, met steun van de overheid en het bedrijfsleven, onder meer leerlingen vertrouwd maken met het ondernemerschap. De organisatie stimuleert het contact tussen scholen en bedrijven, wat zorgt voor een belangrijke kennisuitwisseling waarbij beide partijen van mekaar leren en aansluiting vinden.

Wat de natuur maakt, smaakt!

Het zestal bood in de tweede helft van november verse seizoensgebonden groenten en fruit aan in pakketten. Hun slogan Wat de natuur maakt, smaakt! spreekt voor zich. “Ondanks de moeilijke coronaperiode konden we toch goed contact met elkaar houden om alle voorbereidingen tijdig rond te krijgen”, vertelt Marie De Sloover. ”Eens de verkoop startte, kwamen we elke week samen om de pakketten, coronaproof, samen te stellen. Hierdoor garandeerden we de klanten op een veilige manier van verse groenten op hun bord.”

Recht van bij de boer

“De groenten en het fruit kwamen rechtstreeks van bij verschillende landbouwers. Ieder van ons moest voor de aankoop van een bepaalde groente of fruit een lokale landbouwer zoeken. Dankzij de korte keten krijgt de landbouwer een eerlijke prijs voor zijn producten”, aldus Arne Ducorney.

Het groenten- en fruitpakket bevatte appelen, peren, wortels, ajuin, aardappelen, prei en de minder gekende zoete aardappel. De producten werden aangeboden in gerecupereerde fruitkistjes. De studenten opteerden er bovendien voor om een receptenboekje toe te voegen zodat bijvoorbeeld ook de minder gekende zoete aardappel op een heerlijke manier verwerkt kon worden. Ze boden pakketten aan op maat van kleine en grote gezinnen, respectievelijk aan 10 en 15 euro.

Aanbod via lokale slagerijen

De groenten- en fruitpakketten waren te verkrijgen bij 3 slagerijen: slagerij Filip in Westvleteren, slagerij Dhaene in Zulte en slagerij Segers Chris in Galmaarden. De studenten kozen ervoor om de verkoop iedere week op een andere locatie te laten plaatsvinden.

De studenten werkten voor hun communicatie vooral via sociale media. Het aanbod en de periode van verkoop bij de slagers waren te vinden op hun eigen Facebookpagina Wat de natuur maakt, smaakt!.

Ongeveer 100 pakketten waren in een mum van tijd uitverkocht. “De reacties waren heel positief. De kopers gaven aan heel tevreden te zijn van de kwaliteit en de versheid van de producten in onze pakketten. Ze apprecieerden bovendien het bijhorend boekje met info. Ook de slagerijen waarmee we samenwerkten waren tevreden over het verloop en de leveringen”, besluit Marie De Sloover. “Ik heb alvast heel wat opgestoken dankzij dit project. En ik zal in de toekomst zeker meer aankopen doen via korteketenproducenten.”

Anne Vandenbosch

Lees ook in Actueel

Meer artikelen bekijken