Producten en gezichten
“Deze strategie draait rond het respect dat we de landbouwers verschuldigd zijn, maar ook rond de kwaliteit van hun producten”, zo legde hij uit. Hij noemde respect essentieel in de dialoog met de producenten en in de manier waarop de maatschappij met hen moet omgaan. Minister Collin wil dit ‘respect’ naar de buitenwereld uitdragen via twee manieren: via de producten, maar ook via de gezichten achter die landbouwproducten.
René Collin ziet kwaliteit als identiteit van de Waalse landbouw. “Het sociaal contract tussen landbouwers en consumenten passeert onvermijdelijk via een passende promotie om zo de reflex ‘laten we Waals consumeren’ te promoten.
Ambitieus contract
Het mag allemaal wat vaag klinken, maar de minister is niet bang om harde streefcijfers op consumptie bij specifieke doelgroepen te formuleren. Zo wil hij concreet tegen 2018 het volume fruit, groenten en zuivelproducten in de scholen verhogen met 50 %. Hij wil het ook mogelijk maken voor publieke en private instanties om Waalse producten voor te trekken in hun aankoopbeleid en lastenboeken.
De Waalse evenknie van Joke Schauvliege ziet in de huidige crisis een mogelijkheid om een ambitieus sociaal contract af te sluiten tussen landbouwer en de burger-consument. Dit zogenaamde contract behelst vijf domeinen “ten voordele van de Waalse maatschappij.” We geven hieronder een overzicht.
Geen ggo’s
Wallonië wil geen ggo’s. Onze zuiderburen zijn al sinds lang als algemeen beginsel tegen genetisch gemanipuleerde gewassen. “Hoewel Vlaanderen niet de zelfde visie heeft op deze dingen, is er geen enkele reden om in dit stadium terug te komen op Waalse wetegeving en het beleid te versoepelen”, zo verzekerde de minister.
Nog veel ambitieuzer - en misschien bijna onmogelijk - is de wens om gewasbeschermingsmiddelen uit te sluiten. René Collin heeft aan de professionele landbouwersorganisaties voorgesteld om samen met hen te streven naar “zéro pesticides” tussen nu en 15 jaar. “Wallonië engageert zich om specifiek onderzoek te doen naar mechanische en biologische alternatieven die de competitiviteit van Waalse landbouw niet mogen beïnvloeden. Het beleid moet ook in een passende begeleiding voorzien op het niveau van de boerderij en de inspanningen verhogen om de vraag te verhogen naar de producten die als ‘zéro pesticide’ gekwalificeerd zijn.
2.000 bio-boerderijen in 2020
Diversificatie
Tot slot wil Wallonië de diversificatie steunen, niet enkel door de thuisverwerker te steunen, maar ook om coöperatieven en kleine ondernemingen te stimuleren om te diversifiëren in producten en verwerkte producten.
Deze diversificatie wil Wallonië zowel in teelten (vezelhennep, tuinbouw), rassen (geiten, schapen...) maar ook in marketing (korte keten, marketingcoöperatieven) of inkomstenbronnen (gastenkamers, onderwijs). In dit kader werden er twee maatregelen genomen.
18 handelszalen tussen producenten en consumenten
De Waalse regering keurde onlangs een selectie van 18 handelszalen goed voor agrarische producten. Het gaat om ruimtes waar een aanbod aan lokale producten kan gehergroepeerd worden, om zo vraag en aanbod in lokale producten makkelijker met elkaar in verbinding te brengen. Hiervoor wordt 8,2 miljoen euro vrijgemaakt. De tussenkomst is 60 % voor private aanvragers, wat met bonussen kan oplopen tot 90 %. Deze bonussen kunnen zijn voor jonge boeren, biologische landbouw of projecten waarbij een aantal boeren samenwerken. Ook publieke instellingen kunnen hier beroep op doen, maar de tussenkomst ligt hiervoor vast op 80 %, tenzij hun project bovengemeentelijk is.
Steun voor tranformatie of afzet
Een tweede maatregel voor de versterking van de diversificatie van sectoren en producten is de subsidie van 2.000 euro voor alle landbouwers die willen starten met het verwerken of de afzet van producten, alleen of in een coöperatie, ongeacht het type product. Vroeger geldde de steun enkel voor melkveehouders en bedroeg die maar de helft. “Dit mechanisme stimuleert de betrokkenheid van de producenten in de gehele keten en betrekt hen bij de strategische beslissingen die gemaakt worden, om zo de toegevoegde waarde van hun producten te benadrukken.