Voor het eerst halen

twee bandenfabrikanten goud

Om de SIMA Innovation Awards toe te kennen kwam enkele maanden voor de aanvang van de beurs de jury hiervoor samen. Zij deelden twee gouden medailles uit, vijf zilveren en achttien eervolle vermeldingen. In totaal werden 21 verschillende fabrikanten bekroond, sommigen zelfs meermaals.

Landbouwleven komt in dit artikel en ook in volgende bijdrages terug op de verschillende nieuwigheden. In dit luik bekijken we de noviteiten binnen het domein van de bodembescherming.

Bandenspanning

De impressionante verhoging van de omvang en het gewicht van landbouwmachines tijdens de laatste decennia, veroorzaken steeds meer bodemverdichting. Dit brengt tevens andere negatieve gevolgen met zich mee. Om dit probleem mede te verhelpen bestaat er vandaag de mogelijkheid van het goed gekend bandendrukwisselsysteem. Dit kampt echter met twee probleempjes, namelijk de tijdspanne die gevraagd wordt om de bandenspanning te verhogen of verlagen en soms constructieve moeilijkheden. Fabrikanten gaan dus op zoek naar alternatieve oplossingen.

Trelleborg Vip

Trelleborg ontwikkelde zo een systeem om de bandenspanning te wisselen in functie van de belasting. Dit kreeg de naam Trelleborg Vip mee. Vip is de Engelstalige afkorting voor Variable inflation pressure-system. Deze noviteit werd bekroond met een gouden medaille en werd in samenwerking met Fendt ontwikkeld. Vip regelt de bandenspanning in functie van de reële belasting van een maaidorser tijdens het oogstwerk zelf.

Bij een volle graantank is de belasting per band hoger, dus wordt de spanning automatisch verhoogd, bij een lege graantank is de belasting per band lager, dus wordt de spanning automatisch verlaagd. De voetafdruk is dus onveranderd. Zowel bij een lege als een volle graantank is deze optimaal en wordt bodemverdichting vermeden.

Een belangrijk punt is dat dit systeem in beide wielen afzonderlijk werkt, het kan dus zijn dat de bandenspanning langs één zijde hoger is, omdat er iets meer gewicht op de band is.

Belangrijk is dat hiervoor geen tussenkomst van de bestuurder vereist is, de bandenspanning wordt automatisch aangepast om bodemverdichting tegen te gaan. Tijdens het lossen van de graantank wordt de bandenspanning opnieuw aangepast om vervolgens tijdens het dorsen terug te variëren naargelang de belading van de graantank en dus het gewicht van de maaidorser. Elektronica zorgt voor de aansturing van de compressor en het ventiel in de velg.

Dangreville Synergy

Volgens dezelfde gedachtengang als voorgaand beschreven gaat Dangreville Synergy nu een intelligente stalmeststrooier commercialiseren en kreeg hiervoor een eervolle vermelding. Deze intelligente stalmeststrooier beheert vijf vooraanstaande technieken zoals het aanpassen van de bandenspanning maar ook gaan de verhoogsels van de laadbak automatisch omhoog, naargelang de belading toeneemt. Hiernaast is er een dynamische weeginrichting, perceelskartering en een indicator van de belading. De bandenspanning van deze intelligente stalmeststrooier gaat automatisch aangepast worden naargelang de belading van de wagen en zijn rijsnelheid.

2-in-1-band

Banden van landbouwmachines en tractoren worden geconfronteerd met een uiteenlopend gebruik dat varieert van veldwerk tot trans-portwerk. Radiaalbanden hebben ook niet altijd meer de mogelijkheid om zich vlot aan te passen.

Michelin Evobib

Vertrekkend vanaf dit gegeven ontwikkelde Michelin nu de evolutionaire 2-in-1-band, de Evobib, en ontving hiervoor een gouden medaille. Als de band is opgeblazen tot ‘weg’-spanning is enkel het centrale deel van de band (het middenste gedeelte van het loopvlak dus) in contact met de ondergrond. Dit deel van de band is specifiek ontwikkeld om een goed weggedrag te bereiken (weinig rolweerstand en veel stabiliteit). Eens de band terug de ‘veld’-spanning bereikt, gaan ook de twee buitenste delen van het loopvlak van de band in contact met de bodem treden. De band bezit dus links en rechts bij wijze van spreken een scharnier, dat bij lagere spanning een bredere band creëert. Het ganse loopvlak staat zo in contact met de bodem, waardoor verdichting afneemt.

Topstang

Massey Ferguson (Agco) van zijn kant denkt ook aan de bodembescherming en werkte hiervoor het Massey Ferguson Dynamic Top-Link Control systeem uit en kreeg er een eervolle vermelding voor.

Massey Ferguson Dynamic Top-Link Control

Dankzij hellingssensoren past het systeem automatisch de lengte van de topstang (derde punt) aan. Op deze wijze wordt de positie van het werktuig in de lift aangepast, zodat de benodigde geometrie behouden blijft. Deze functie heeft tot doel om de efficiëntie van de werktuigen te verbeteren door in te spelen op de veranderende verhouding die kan ontstaan tussen tractor en werktuig door o.a. hellingen of belasting van de tractorlift. De elektronische aanpassing van de lengte van de topstang laat eveneens een overdracht van belasting toe, net als een verbetering van de trekkracht, waardoor wielslip van de tractor vermeden kan worden.

Meest recent

Meest recent