Startpagina Actueel

Toerisme Vlaanderen zet nog niet specifiek in op de promotie van Vlaamse wijnen

Hoewel Vlaams landbouwminister Hilde Crevits een projectsubsidie van 60.000 euro toekende om de Vlaamse wijnen beter bekend te maken in binnen- en buitenland, wordt die nog niet specifiek opgenomen in het promotieplan van Toerisme Vlaanderen. Die wordt wel meegenomen in de algemene promotie.

Leestijd : 3 min

In een schriftelijke vraag vroeg Vera Jans, Vlaams parlementslid voor CD&V, aan bevoegd Vlaams minister Zuhal Demir naar de toeristische promotie van onze Vlaamse wijnen.

“In de promotie van Vlaanderen als toeristische bestemming, met aandacht voor de culinaire bestemming, ligt de nadruk vooral op de eetbeleving. In bepaalde deelprojecten van de Flanders Food Faculty zoals ‘Jong Keukengeweld’ wordt getracht om ook de wijnen op te nemen. Onze wijnen en vooral onze prachtige wijndomeinen en hun ligging hebben het potentieel in zich om toeristen te bekoren, om nieuwe toeristen aan te trekken”, stelt Vera Jans.

Focus ligt op Vlaamse producten en de Belgische biercultuur

Vlaams minister Zuhal Demir heeft de ambitie uitgesproken om via Toerisme Vlaanderen een Vlaams culinair centrum op te richten: een centrum waar we de wereld laten kennismaken met ons culinaire erfgoed. “Nauw hierbij aansluitend wil zij ook aandacht geven aan typisch Vlaamse streekproducten. Die kunnen ontwikkeld worden als een eigen, Vlaanderenbrede verhaallijn. Zelf denkt de minister daarbij in de eerste plaats aan de vele bieren en brouwerijen die Vlaanderen rijk is.”

Of daarin ook ruimte is voor de promotie van onze Vlaamse wijnen? “In het plan van aanpak voor het thema ‘Culinair Erfgoed en Toekomst’ werden inderdaad 2 sterke verhaallijnen geïdentificeerd die verder zullen worden ontwikkeld en gepromoot, onder meer via de identificatie, ontwikkeling en promotie van sterke belevingen”, antwoordt Vlaams minister Zuhal Demir.

Toerisme Vlaanderen zal de komende jaren werken rond 2 sterke verhaallijnen: Vlaamse producten (producten die de basis vormen van Vlaamse gerechten, lekkernijen van bij ons en unieke verhalen) en de Belgische biercultuur (traditionele maar ook innovatieve bieren).

Voorlopig nog geen aparte verhaallijn rond Vlaamse wijnen

“Momenteel wordt gewerkt aan de verfijning van het plan van aanpak met het oog op het versterken van de internationale culinaire reputatie van onze regio. Toerisme Vlaanderen herbekijkt in dat kader ook de internationale positionering, doelgroepen, KPI’s, maar ook de marketing- en communicatietactiek (zoals te gebruiken instrumenten en kanalen). In dat kader zullen ook de Vlaamse producten afgebakend waarrond we zullen werken.”

De belevingen die zullen worden geïdentificeerd, ontwikkeld en gepromoot via een participatieve methode, zullen voornamelijk belevingen zijn bij de producenten/makers van de producten zelf (brouwers, boeren...) om via hun verhaal de ambacht te voelen en te proeven. Wijnbouwers zullen bij dit project ook betrokken worden.

Vlaamse wijnen zijn interessante producten die kunnen passen onder de verhaallijn van ‘Vlaamse producten’. “Vlaanderen is echter nog niet klaar om zich internationaal te positioneren met een aparte verhaallijn rond wijn, zoals we bijvoorbeeld wel doen met onze ‘bieren’. We kunnen nog niet concurreren met de ons omringende landen Frankrijk, Duitsland of met Italië als het om wijncultuur gaat, wat niet betekent dat er geen potentieel is”, gaat Vlaams minister Zuhal Demir verder.

Promotie in de algemene werking van het agentschap

In 2021 worden de verhalen van wijnproducenten nog mee gepromoot in de algemene werking van het agentschap. Dit is voornamelijk door middel van communicatie via de online kanalen van het agentschap. “Als onderdeel van het relanceplan voor de toeristische sector voorzie ik ook een belangrijke projectoproep rond culinaire belevingen in Vlaanderen. Vlaamse wijnbouwers zullen hier zeker op kunnen intekenen.”

Lieven Vancoillie

Lees ook in Actueel

Meer artikelen bekijken